VILHELM LUNDSTRØM OG DEN GODE SMAG
BRANDTS / 7. april 2017 – 27. august 2017
Vilhelm Lundstrøm erobrede ikke bare publikum og kunstsamlere i 1930’erne med sine enkle opstillinger af kander og frugter. Han inspirerede en hel generation af moderne, danske designere som PH og Finn Juhl og lagde grunden til den smagfulde enkelhed, der har kendetegnet dansk design i snart 100 år. Hvad gjorde Lundstrøm så særlig i samtidens øjne? Og hvilket ideal om det gode, sunde, rene liv var det, de moderne danske designere fandt hos maleren? Forårets store udstilling på Brandts stiller skarpt på Vilhelm Lundstrøm og oprindelsen til den gode smag
Vilhelm Lundstrøm er en af de mest elskede, danske malere i det 20. århundrede. I hans billeder finder vi essensen af det moderne: Det gode, sunde, rene liv udtrykt i kander, frugter og opstillinger i enkle, klare farver. Lundstrøm inspirerede både publikum og samtidens designere som PH og Finn Juhl, der omgav sig med malerens billeder både privat og i salgssammenhæng af deres møbler.
Vilhelm Lundstrøm og den gode smag er skabt i samarbejde mellem Brandts – Museum for kunst & visuel kultur i Odense og Kunsten – Museum of Modern Art Aalborg. Udstillingen præsenterer mere end 60 malerier og tegninger af maleren samt et antal ikoniske designklassikere af PH og Finn Juhl, alle indlånt fra såvel private samlinger som museer i Skandinavien. Udstillingen kaster et fornyet blik på den betydningsfulde kunstner og tilsammen fortæller de mange værker historien om, hvordan Lundstrøm lige fra sit gennembrud i 1918 og helt op til i dag er blevet betragtet som et udtryk for ‘den gode smag’.
Den gode smag
Vilhelm Lundstrøm ryster i 1918 den borgerlige smag med sin ekspressive og flamboyante stil inspireret af Picasso og Braque i Paris. Han er en af forgængerne inden for den tidlige danske modernisme og hans kubistiske collager vækker stor forargelse. Hvordan kan stumper af bemalet affaldstræ limet på en træplade være kunst? Lundstrøm deler vandene, men en snæver skare af kunstsamlere som grosserer Christian Tetzen-Lund og professor Oluf Thomsen udråber i 1920’erne Lundstrøm som tidens nye, unge lys.
Senere rammer Lundstrøm den moderne tidsånd med enkle og geometriske opstillinger af kander, frugter og kvindelige modeller på blå baggrunde. I 1930’erne er Lundstrøm blevet så mondæn, at det at anskaffe sig en Lundstrøm eller to til stuevæggen nu er blevet udtryk for en beundringsværdigt modig smag, og designere som Poul Henningsen og Finn Juhl bliver levende inspirerede af hans billeder.
Lundstrøm og designerne
Lundstrøm står ikke alene i sin tid, men er del af en større visuel kultur og kulturradikalisme, blandt andet i kraft af sin forbindelse og nære venskab med Poul Henningsen (1894-1967). Sammen drømmer de om en bedre verden gennem funktionalismens enkle linjer og former. En anden, der også lader sig inspirere af Lundstrøm, er møbelarkitekten Finn Juhl (1912-89). Han er inspireret af Lundstrøms farveunivers og medvirker til at promovere Lundstrøm i relation til dansk møbeldesign. Finn Juhl bruger gentagne gange Lundstrøms billeder i sine møbeludstillinger, indretnings- og udstillingsopgaver og ikke mindst i sit eget hjem. Lundstrøms billeder er over årene gentagne gange blevet gengivet i magasiner, tidsskrifter og møbelreklamer sammen med Finn Juhls eksklusive møbler.
Oplev Lundstrøm fra en Høvdingestol i lyset af en PH5
I udstillingen Vilhelm Lundstrøm og den gode smag visualiseres desuden for første gang nogle af de interiører og sammenhænge, som Lundstrøms værker har befundet sig i. Man kan opleve møbler, tegninger og akvareller af Poul Henningsen og Finn Juhl og gå på opdagelse og slå sig ned i nogle af de interiører, som Lundstrøms malerier engang har hængt i. Hertil har OneCollection udlånt en række af Finn Juhls ikoniske møbler.
Lundstrøm inspirerer stadig
I dansk kunsthistorie står Vilhelm Lundstrøm som en af de væsentligste repræsentanter for dansk modernisme, og på auktioner indbringer hans malerier høje summer. For kunstnere, designere og indretningsarkitekter står Lundstrøm stadig i dag som en ikonisk inspiration, der i farve og form spejler dansk designs tradition for det enkle og funktionelle. I udstillingen bliver denne historie foldet ud gennem en række nulevende personers fortælling om deres personlige forhold til Lundstrøm. De fire er maleren Jesper Christiansen, indretningsarkitekten Jannik Martensen-Larsen, barnebarnet og kunstneren Jens Thegler og designeren Nicholai Wiig-Hansen.
Nicholai Wiig Hansen har til udstillingen designet en række kander, vaser og opsatser med direkte inspiration fra Lundstrøm. Serien er udført i fajance og kan købes i forbindelse med udstillingen samt i udvalgte design butikker.
I forbindelse med udstillingen udgiver Brandts og Kunsten desuden en stor og rigt illustreret forskningsbaseret bog.