Risikoen for ulykker på vejene øges markant, når der er vejarbejde. Det er oftest bilisterne selv, det går ud over. Mange kører for stærkt, er uopmærksomme og kommer for tæt på andre biler og vejmateriel.
Sommeren er højsæson for vejarbejde. I byer, på landeveje og motorveje graves der eller udskiftes asfalt i stor stil. Men det er ikke uden risiko, når der er et vejarbejde. Sommeren er også højsæson for trafikulykker på veje med vejarbejde.
Ifølge en nyere amerikansk undersøgelse er risikoen for ulykker dobbelt så stor på strækninger med vejarbejde som på strækninger uden vejarbejde. Det skriver DTU Transport i et aktuelt nyhedsbrev, der sætter fokus på trafikulykker på veje med vejarbejde: http://www.trafiksikkerhedsforskning.dtu.dk/arkiv/nr-36
– Når der er vejarbejde, svinger vejen ofte mere end normalt og man kører tættere på både de andre trafikanter og faste genstande i vejsiden. Især risikoen for bagendekollisioner stiger voldsomt. Derfor er det vigtigt, at overholde den gældende fartgrænse, holde god afstand og være ekstra opmærksom, når man et passerer et vejarbejde, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.
Bilister kommer til skade
Ulykkesstatistik fra Vejdirektoratet viser, at fra 2012 til og med 2016 har trafikulykker på strækninger med vejarbejde kostet 17 mennesker livet, kvæstet 198 personer alvorligt mens 140 er kommet lettere til skade.
Både den amerikanske og danske undersøgelser viser, at det oftest er trafikanterne selv, der kommer til skade, når de kører galt ved et vejarbejde.
Ifølge DTU Transports aktuelle nyhedsbrev viser en undersøgelse fra Norge, at når der er synlig aktivitet på vejstrækningen, så sænker bilisterne farten. Men når trafikanterne ikke kan se folk gå og arbejde på vejen, så trædes der hårdere på speederen.
– Det har tydeligvis en betydning for bilisternes fart, om de kan se vejarbejdere på eller omkring vejen. Når vejarbejderne er gået hjem, så sætter flere trafikanter farten op, og det betyder flere ulykker. Det er vigtigt, at flere bilister forstår, at der er god grund til at overholde fartgrænsen, selv om man ikke kan se folk gå og arbejde på vejen, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.
Dobbelt bøde ved vejarbejde
Der er dobbelt op på fartbøden, hvis man kører for stærkt på en strækning med vejarbejde. Forklaringen er, at der er højere risiko for at køre galt på veje med vejarbejde end på de øvrige vejstrækninger.
Hvis en bilist fx kører 60 km/t på en strækning med vejarbejde, hvor man må køre 50 km/t, koster det 3.000 kroner i bøde mod normalt 1.500 kr. Kører man 90 km/t, hvor fartgrænsen pga. vejarbejde er 80 km/t, koster det 2000 kroner mod normalt 1000 kr.
Gode råd når du skal passere et vejarbejde:
• Hold øje med fartgrænsen og overhold den.
• Vær opmærksom – kør bil, når du kører bil.
• Hold god afstand til andre trafikanter.
Flet som en lynlås og spar tid
Det er vigtigt, at flere fletter rigtigt, når der er ændrede vejforløb og trafikuheld. Brug lynlåsprincippet hvis to spor snævrer ind til et. Hold din bane til det sidste og flet lige før indsnævringen. Det er den rigtige måde at flette på og giver mindre kø.
Fra 2012 – 2016 har trafikulykker ved vejarbejde betydet:
• 17 mennesker har mistet livet.
• 198 er kommet alvorligt til skade.
• 140 er kommet lettere til skade.
(kilde: Vejdirektoratet).