Regnskabsåret 2019/20 blev for mange ikke som forventet. Men Magasin har trods de corona-nedlukkede butikker formået at realisere en omsætning på 2.577 mio. kr. og et driftsresultat på 35 mio. kr., og ingen medarbejdere er blevet opsagt som konsekvens af pandemien. Aktuelt vokser onlinesalget markant i både Danmark og Sverige, og introduktionen af en ny webshop, rettet mod at være den bedste shopping-platform til mobiltelefon, har haft den ønskede effekt.

Måneder med lukkede butikker har sat sit præg på hele verden – også hos Magasin, der med sine syv periodisk nedlukkede danske stormagasiner er gået glip af en ellers planlagt og forventet omsætningsvækst i 2019/2020-regskabet, som dækker perioden 1. september 2019 til 31. august 2020. Året kom til at vise, hvor robust Magasin er som virksomhed, og hvor meget stormvejr forretningen som helhed kan tåle. Det skyldes blandt andet en omfattende IT-turnaround, som Magasin satte i søen for snart et par år siden – før corona ramte Danmark og resten af verden.

“Det har været et regnskabsår med meget turbulens. Den følelse er vi ikke ene om at stå med, så på mange måder er vi i samme gyngende båd som stort set hele vores branche – måske med den forskel, at vi står på et meget stærkt økonomisk fundament og har en exceptionel loyal kundebase. I Magasin er der en fantastisk holdånd, og der er blevet kæmpet benhårdt i en periode, hvor vi på rekordtid har skulle omstrukturere vores forretning, så det med skiftende restriktioner var fuldt ud sikkert og trygt at shoppe i en af vores syv stormagasiner. Samtidig har vi sikret, at vores webshop har fordoblet kapaciteten og dermed er gearet til at udgøre al omsætning i de perioder, hvor vi – som nu – er nedlukkede,” siger Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius, og fortsætter:

“Jeg er dybt imponeret over den kæmpe kampgejst, som både medarbejdere og ledelse har mobiliseret i en tid, hvor både arbejds- og privatliv er påvirket af en ondsindet virus.”

Omsætningen i regnskabsåret 2019/2020 endte på 2.577 mio. kr. mod 2.865 mio. kr. året før. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 35 mio. kr. mod 173 mio. kr. året før.

“Det er altid svært at være tilfreds med en dalende omsætning, men situationen taget i betragtning så drejer vores ledelsesmæssige fokus om at komme ud på den anden side af coronakrisen med alle medarbejdere og stakeholders i god behold,” siger Peter Fabricius, der også understreger, at Magasin til trods for coronakrisen ikke har opsagt en eneste medarbejder.

Fuld damp på onlinekedlerne og hej til det svenske

I regnskabsåret 2019/2020 udgjorde onlinesalget 22 procent af den samlede omsætning, og i alt havde Magasin.dk over 35 mio. besøgende. En tendens, der er fortsat ind i det nye regnskabsår, hvor Magasin efter sidste års julehandel ser en vækst i online på 45 procent. Ifølge Peter Fabricius skyldes det ikke kun en effektiv og skalerbar ny webshop, der også at nem at bruge på mobilen, hvor 70 procent af Magasins onlinekunder shopper.

“Vi lever af service – af unik service. Vores kunder forventer altid at få et magisk drys af noget ekstra, når de besøger vores fysiske butikker. Den forventning skal vi i lige så høj grad kunne leve op til, når kunderne besøger os online,” Peter Fabricius.

I det nye regnskabsår fortsætter Magasin med at investere i den nye webshop. Der investeres også i en ny og forbedret platform til Magasins Goodie-medlemmer, og så bruger Magasin også nedlukningen til at renovere de fysiske butikker, hvor det er nødvendigt.

“Vi sidder ikke på vores hænder og venter på, at vi igen må åbne. Vi kom ud af regnskabsåret med et positivt cash flow, og vi investerer derfor i at kunne relancere Magasin som en endnu bedre udgave af os selv – både online, i vores fysiske butikker og ikke mindst i det afgørende samspil på tværs af begge dele,” siger Peter Fabricius.

På den anden side af Sundet skal der også investeres yderligere. Her boomer onlinesalget nemlig også.

“Vi ser aktuelt en femdobling af salget i vores svenske webshop, som vi lancerede tilbage i november 2019. Svenskerne har taget godt imod Magasin, og vi går benhårdt efter, at det svenske eventyr målt på omsætningen skal på niveau med vores danske hjemmebane. Det sker ikke over natten, men vi forventer og går efter, at det sker inden for en overskuelig årrække,” siger økonomidirektøren og understreger:

“De generelle forventninger til det nye regnskabsår er, at vi vil levere et resultat på samme niveau som i år. Det er fortsat en vild og lettere tåget tid, men vi kæmper, tænker nyt, spiller offensivt og holder alle mand på dæk. Det er den ånd, vi er skabt af.”

Foto: ABW