Fynske kommuner går sammen om ekstra rygstød til redningskampagne
De fynske turismevirksomheder er under hårdt pres. Derfor er det afgørende, at Fyn sætter yderligere styrke bag indsatsen for at tiltrække gæster, når samfundet tør op, og danskerne igen får mulighed for at tage på ferie. Et enigt Borgmesterforrum Fyn har besluttet at lægge ekstra ressourcer og økonomi i kampagnen Genstart Fyn. Målet er at tiltrække danske turister, og Destination Fyn står klar til at sætte foden på speederen.
Destination Fyn skal i tæt samarbejde med turisterhvervet sikre Fyn det maksimalt mulige antal gæster hen over en sommer, der lige nu ligger i corona pandemiens usikre skygge og som med 100 pct. garanti ikke bliver, som den plejer. Midlet bliver Genstart Fyn-kampagnen, og Borgmesterforum Fyn har besluttet at søge om lokal opbakning til at afsætte yderligere midler til den fælles, fynske kampagne. Dermed er grundlaget på plads til at opbygge en stærk kampagneindsats på det danske marked.
– Vi er meget opmærksomme på, at turisterhvervet på Fyn har brug for en ekstra håndsrækning i den her tid. Heldigvis har vi et stærkt fundament at bygge på i Destination Fyn, hvor turismevirksomhederne i forvejen er vant til at samarbejde. Med de ekstra midler til en dansk kampagne, sikrer vi et grundlag for langt bedre overlevelse i branchen. Det er jeg overbevist om, er en rigtig fornuftig investering på sigt, hvor alle de fynske herligheder igen bliver tilgængelige – også for udenlandske gæster, siger borgmester i Nyborg Kommune, Kenneth Muhs.
Det var et enigt borgmesterforum, der gav håndslag på den fælles turismeoffensiv, og dermed er der sat ekstra strøm til arbejdet med at forberede kampagnen, der skal genstarte Fyn via fokus på tre forskellige områder: Kyst- og Natur, Kultur og Storby samt Outdoor.
Corona-krisen har åbnet et vindue til hjemmemarkedet, idet mange danskere formentlig ikke får mulighed for feriere i udlandet som planlagt. En fælles dansk indsats, som Fyn naturligvis er en aktiv del af, skal sikre, at disse danskere ikke bare dropper ferien, men udfolder den i Danmark inden for de rammer, der nu er mulige.
På Fyn er det imidlertid nødvendigt at udnytte danskernes ferielyst helt optimalt for at kompensere for de manglende udenlandske gæster, som over de senere år har søgt til Fyn i stigende antal. Derfor er supplementet i form af en særlig fælles fynsk indsats kærkommen.
– Fyn og øerne har så utroligt meget at byde på, og vi skal se Corona-krisen som vores chance for at formidle det til resten af danskerne. De oplevelser man kan få på Fyn står på mange måder mål med dem, man kan få i udlandet. På Langeland kan vi bl.a. byde på vandoplevelser i særklasse, og inden for korte afstande på Fyn kan vi imødekomme outdoorentusiasternes behov med cykel- og vandreoplevelser i trygge omgivelser med lav smitterisiko. Vi kan gøre en masse gode indsatser lokalt, og det kommer vi også til, men med en fælles fynsk indsats får vi musklerne til at slå hul i lydmuren, Jeg glæder mig over, at vi er enige om på tværs af de fynske kommuner at give den fælles fortælling til resten af Danmark et ekstra boost i den her svære situationen, siger Tonni Hansen, borgmester i Langeland Kommune
Den fynske kampagne bygges op om tre hovedspor: Kyst & Natur, Outdoor samt Kultur & Storby. Dermed kommer kampagnen til at henvende sig målrettet til konkrete målgrupper med de tilbud, som Fyn har på hylden.
Kampagnens timing tilrettelægges naturligvis i takt med de udmeldinger, der kommer fra de danske myndigheder.