By- og kulturforvaltningen havde fredag formiddag en bred del af den danske ladestanderbranche til dialogmøde på Odense Slot. Med deres konkrete forslag fintuner Odense Kommune nu etableringen af ladestandere i et pilotprojekt i et af de bynære områder, hvor efterspørgslen på ladestandere er størst.
Dialogmøde med operatører sætter skub på udrulning af elladestandere
By- og kulturforvaltningen havde fredag formiddag en bred del af den danske ladestanderbranche til dialogmøde på Odense Slot. Med deres konkrete forslag fintuner Odense Kommune nu etableringen af ladestandere i et pilotprojekt i et af de bynære områder, hvor efterspørgslen på ladestandere er størst.
Både ladestanderbranchen og forsyningsselskaber var repræsenteret for at komme med ønsker til kommunale udbud og planlægning af infrastrukturen. Etablering af ladestandere er omkostningstung – to tredjedele af investeringen ligger under jorden – og samarbejde mellem private operatører og kommune er afgørende, når ladestandere skal op i et bymiljø med fortove og cykelstier.
“Branchen kom med konkrete ønsker til koordinering omkring udviklingen, som går meget stærkt. Jeg og forvaltningen har fået en stribe konkrete forslag til at sikre udrulningen af ladestandere, så borgerne i Odense får det bedst mulige og billigste ladetilbud, og vi kan nå målet om 40 procent elbiler i 2030”, siger by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V).
Helt konkret fik forvaltningen forslag til politik for p-bøder, tip om at bruge ledig kapacitet – ampere – fra tidligere aktiviteter som skoler og storkøkkener til ladestandere og etablering af park & ride-anlæg med ladestandere ved letbanen.
Dynamisk marked kræver overblik
Branchen pegede på det vigtige i, at Odense Kommune faciliterer udrulningen, så ladestander-anlæg ikke står for tæt både af hensyn til de kommercielle aktører og heller ikke står for langt væk i forhold til forbrugernes behov. Markedet er stærkt dynamisk, og udrulningen af ladestandere ved supermarkedskæder og store parkeringshuse kan ændre billedet med kort varsel.
“Odense Kommune skal skabe overblik over projekterne og ladestander-geografien, og her sætter vi en medarbejder på den koordinerende rolle omkring de store virksomheder og ladestander-operatører for at sikre et tilbud ved kantstensparkering og til borgere, der ikke selv har ladestandere”, siger Christoffer Lilleholt.
Odense Kommune fik ros for at have bestilt en rapport fra Rambøll, som afdækker behovet for ladestandere i kommunen. Men den er kun et øjebliksbillede, og ifølge Christoffer Lilleholt bestiller By- og Kulturforvaltningen en ny rapport om et år. Til april kommer lovgivningen, som fastlægger kommunernes rolle i forhold til at rulle infrastrukturen ud. I dag må kommunerne ikke etablere ladestandere med offentlig adgang.
“Men vi må ikke gå i stå, fordi vi venter på lovgivningen. Vi er som kommune nødt til at tage nogle sats ved at lave udbud, som vi måske kommer til at udskifte senere, fordi udviklingen går så hurtigt. Vi skal rulle hurtigere ud end tidligere”, siger Christoffer Lilleholt.
Næste generation af ladestandere
Kontorchef Jacob Juhl Harberg har i By- og Kulturforvaltningen arbejdet med høringssvar i forhold til lovforslaget om elladestandere og følger udviklingen nøje. Ifølge Jacob Juhl Harberg har dialogmødet givet forvaltningen vigtige erfaringer fra markedet.
“På baggrund af de input vil vi gå skridtet videre med den næste generation af ladestandere, så vi får mere intelligente ladestandere tilpasset borgernes behov i form af bedre priser, frihed gennem roaming og bæredygtighed med grøn strøm. Det vil vi nu prøve sammen med udbyderne i et af de røde områder, som er udpeget i Rambøll-rapporten”, siger Jacob Juhl Harberg.
Fredagens dialogmøde bliver fulgt op med bilaterale samtaler med de enkelte ladestanderoperatører. Deltagerne i dialogmødet var: Base2Charge, Sperto, Zapp Mobility, Energifyn, Flexcharge, Power Fuel, Prostrøm, Ampera, Clever, Sustain og E.On