Ekstern undersøgelse af Agedrup Skole i Odense foretaget af Deloitte ligger nu klar. Resultaterne og anbefalingerne er i dag blevet præsenteret for Børn- og Ungeudvalget, forvaltningen samt ledelse, medarbejdere og skolebestyrelse på Agedrup Skole.
Børn- og Ungeudvalget bestilte den 12. marts 2024 en ekstern undersøgelse af Agedrup Skole. Ønsket om en undersøgelse kom i kølvandet på et bekymringsbrev fra en række af skolens forældre, der berettede om episoder, hvor elever havde haft grænseoverskridende adfærd over for andre elever på skolen.
Deloitte har gennemført en undersøgelse af kultur, børnesyn, kompetencer, samarbejde og organisation på Agedrup Skole med et blik på fremadrettet læring og udvikling.
Undersøgelsen konkluderer i korte træk, at Agedrup Skole har en retning, som lever op til både politiske visioner og strategier samt forvaltningens retning. Men der er også en række forhold at arbejde med. På baggrund af undersøgelsen kommer Deloitte frem til i alt otte anbefalinger til skolens videre arbejde:
Implementering af børnesynet skal fortsat være et fælles fokus på skolen
Samarbejdet på Agedrup Skole skal styrkes med fokus på feedback og samarbejde på tværs af teams
Når der opstår konflikter, skal der være opbakning til dem, der står med dem
Skoleledelsen bør være tættere på den praktiske hverdag på skolen og styrke dialogen med skolens medarbejdere
Der er gode kompetencer på skolen, og der bør fastholdes et fokus på et godt læringsmiljø mellem medarbejderne
Forældre bør engageres og involveres mere i børnenes skolegang
Skoleafdelingen bør fortsat have et proaktivt fokus over for skoler, som oplever udfordringer
Der bør fortsat være fokus på tværgående videndeling mellem byens skoler med blik for at styrke tilgange og handlemuligheder
Udtalelser
Om undersøgelsens resultater og anbefalinger siger Børn- og Ungeforvaltningens direktør, Hanne Dollerup:
– Jeg insisterer på, at børn på vores skoler skal være trygge, når de går i skole – og det skal forældre naturligvis også kunne være. Det kræver, at der omkring børnene er voksne, som arbejder godt sammen om skolens daglige praksis. Samarbejde er et fundament for børnenes hverdag i skolen.
– Deloittes undersøgelse peger blandt andet på udfordringer med samspillet på skolen, og den fortæller, at forvaltningen skal spille en tydeligere rolle. Det er kritik, vi tager til efterretning. Manglende samspil skal ikke gå ud over børn og forældre, og det retter vi op på.
– Agedrup Skole har ifølge undersøgelsen en retning og et børnesyn, der flugter med forvaltningens, men det er vigtigt for mig at anerkende de kritiske opmærksomheder, og vi er i arbejdstøjet, kan jeg godt love. Ud fra rapporten har jeg en klar forventning om, at udfordringen kan løses gennem samarbejde, både internt på skolen og sammen med Skoleafdelingen. Som direktør vil jeg naturligvis følge udviklingen helt til dørs og sikre, at Agedrup Skole kommer godt videre.
Skolechef Nikolaj Juul Jørgensen siger:
– Det er godt, at vi nu har nogle konkrete anbefalinger, der kan arbejdes videre med. Undersøgelsen viser, at der er noget, der fortsat skal arbejdes med på forskellige niveauer. Det være sig lokalt på skolen blandt ledelse og medarbejdere, i skolebestyrelsen og i forvaltningen. Rapporten afdækker, at viljen er til stede, at kompetencerne er i orden, og at Agedrup er en skole, som står på de politiske værdier og det børnesyn, vi som forvaltning har. Dét gør mig fortrøstningsfuld i forhold til det vigtige arbejde, der står foran os. Sammen skal vi nu have lagt en grundig proces, alle parter inddrages i og kan fæstne tiltro til. Det er min klare forventning, at alle er klar til det, men det kræver fokus, vedholdenhed og ro – ikke mindst om børnenes hverdag i skolen.
Allerede i foråret blev der sat forskellige indsatser og forløb i gang på Agedrup Skole. Skoleleder, Christian Gantzhorn Hovendal, er klar til at indarbejde undersøgelsens anbefalinger. Han frabeder sig yderligere henvendelser fra pressen:
– Det vigtigste for mig lige nu er at have fuld fokus på at give alle elever, forældre og medarbejdere en så normal og rolig skoledag som muligt. Det ser jeg bedst foreneligt uden særlig pressebevågenhed.