Årets Naturvidenskabsfestival handler om de store opdagelser, der har forandret vores verden. Tusindvis af skoleelever vil i den anledning fordybe sig i de store videnskabsfolks fantastiske opfindelser. Det gælder også Søhusskolen, hvor alle skolens 250 elever arbejder med naturvidenskab hele ugen.
Når startskuddet for årets store, landsdækkende Naturvidenskabsfestival lyder d. 21. september er eleverne på Søhusskolen i Odense på pletten. Alle skolens årgange deltager i et brag af en Naturvidenskabsfestival, der står i de store opdageres tegn. Eleverne skal have naturvidenskaben ind under huden og forhåbentligt have det sjovt imens.
For eksempel skal 8. årgang mandag arbejde med den tyske videnskabsmand Alfred Wegener og hans teorier om pladetektonik. De undersøger, hvordan Wegener overhovedet fik idéen. Eleverne tilegner sig viden om hans opdagelser og skal senere på ugen lave en model eller en tegnefilm, der illustrerer opdagelsen.
-Vi vil gerne være med for at styrke naturfagene. Vi håber vi kan vække interessen for naturvidenskab blandt eleverne og give dem en forståelse for, hvor vigtig naturvidenskaben er for vores liv. Vi håber Naturfagsfestivalen også er en øjenåbner for, hvad eleverne selv kan gøre, fx når det handler om plastik i naturen, siger naturfags- og tysklærer Karin Gaumitz fra Søhusskolen.
Søhusskolen fokuserer ligesom mange andre skoler også på den danske helt, H.C. Ørsted. Han er født og opvokset i Rudkøbing på Langeland, og netop i år er det 200-året for hans opfindelse af elektromagnetismen.
Andre elever skal fx arbejde med kodning i programmet Scratch. Torsdag bliver en fællesdag, hvor eleverne som afrunding præsenterer deres projekter for hinanden.
Naturvidenskabsfestivalen er dog lidt anderledes på Søhusskolen i år. På grund af covid19 kan eleverne ikke arbejde på tværs af årgangene i år, men skal arbejde årgangsvis. Og desværre kan forældrene heller ikke få adgang til at besøge skolen for at se resultaterne af elevernes naturvidenskabelige arbejde.
Store opdagelser og små forskere
På landsplan får op mod 150.000 børn og unge fra grundskoler og ungdomsuddannelser mulighed for at udforske de store opdageres univers og afprøve deres arbejdsmetoder. Måske skal de prøve at bygge modeldyr, og kode dem, så de kan bevæge sig, de skal måske på jagt efter naturens smådyr, eller måske bygge deres egen elektromagnet.
Årets store fejring af naturvidenskaben og dens muligheder foregår fra d. 21. – 25. september og arrangeres af Astra – det nationale naturfagscenter.
“Naturvidenskabsfestival er ugen, hvor der er tid til fordybelse, tid til at sætte ideerne fri og måske endda tabe kæben af overraskelse. Naturvidenskab handler om virkeligheden og eleverne skal opleve, at naturvidenskab giver dem handlekompetencer og at de kan bruge naturvidenskab til at træffe beslutninger på et oplyst grundlag, siger programleder for den nationale Naturvidenskabsfestival, Ea Eskildsen.
Tanken med Naturvidenskabsfestival hvert år i uge 39 er at motivere børn og unge til at udforske, forstå og forandre verden med science.
Over hele landet har engagerede lærere og andre arrangører lagt mange kræfter i at udvikle faglige og festlige projekter til årets tema: Store opdagelser. Ugen kan udgøre et frirum, hvor der eksperimenteres med nye undervisningsmetoder, emner og samarbejder med eksterne, som kan inspirere til resten af årets undervisning.
Alle skoler bestemmer selv, hvordan festivalen skal forme sig, mens Astra bidrager med undervisningsforløb, materialer og inspiration.
På grund af coronakrisen er det dog mange steder ikke muligt at afholde store festivalarrangementer på tværs af skoler eller klasser, holde oplæg for mange elever på én gang eller afholde arrangementer med mange deltagere uden for skolen.
– Men arrangørerne har været enormt kreative og har fundet nye veje. Nogle har fx kastet sig ud i live-streaming, mens andre planlægger endnu flere udendørsaktiviteter end normalt, siger Ea Eskildsen.
Se også:
Naturvidenskabsfestival i uge 39
De støtter festivalen: