Odense Kommunes specialskole, Enghaveskolen, er i en alvorlig situation, hvor flere udfordringer er til stede samtidigt. Det handler om både støjgener, medarbejdertrivsel, økonomi og pædagogisk praksis. Børn- og Ungeforvaltningen tager flere greb i brug for at håndtere problemerne. Blandt andet tilføres to millioner kroner frem til sommerferien.

– Enghaveskolen er i en alvorlig situation, hvor flere udfordringer et til stede samtidigt og griber ind i hinanden, siger Hanne Dollerup, administrerende direktør i Børn- og Ungeforvaltningen.

Odense Byråd besluttede onsdag den 13.11. at afsætte midler til en løsning af Enghaveskolens problemer med støjgener. Midlerne skal bruges på skolepavilloner et andet sted i byen, hvor en gruppe af eleverne skal gå i skole. Børn- og Ungeforvaltningen og By- og Kulturforvaltningen har aktuelt dialog med Arbejdstilsynet, som har givet skolen et påbud på baggrund af støjgenerne i de nuværende bygninger. Arbejdstilsynet skal vurdere, om reduktionen af elever i Enghaveskolens bygninger er tilstrækkeligt til at imødekomme påbuddet.

Problemet med Enghaveskolens fysiske rammer er åbenlyst, men der er også udfordringer med skolens økonomi, medarbejdernes trivsel og sygefravær samt en bekymring for den pædagogiske praksis på skolen.

– Der er ikke en enkelt løsning på Enghaveskolens samlede problemer. Børn- og Ungeforvaltningen er i gang med en samlet og omfattende plan for håndtering af de mangeartede udfordringer, siger Hanne Dollerup

Planen handler om at forbedre de fysiske rammer, rette op på medarbejdernes trivsel, give den pædagogiske praksis på skolen et eftersyn, og endeligt skal skolens økonomi på ret kurs.

Hidtidige tiltag skal suppleres af nye

Der har gennem de seneste tre år været arbejdet med trivslen for medarbejderne på Enghaveskolen med et fokus på ledelseskvalitet, social kapital og krænkende adfærd. Alligevel står det skidt til med trivslen på skolen, og nu skal der sættes helt nye tiltag i gang. Der har været prøvet med forskellige pædagogiske tilgange, men den pædagogiske praksis sikrer på nuværende tidspunkt ikke børnene det tilbud, som de har brug for. De tiltag, som har været afprøvet de seneste tre år, har vist sig utilstrækkelige, og der skal en ny retning til, vurderer forvaltningen.

Børn- og Ungeforvaltningen tilfører derfor nu to millioner kroner, som kan bruges på ekstra ressourcer frem til sommerferien. Det skal give skolen bedre mulighed for at varetage de daglige pædagogiske opgaver samtidig med, at skolens medarbejdere bliver taget med på de forandringer og den udvikling, der skal skabes.

– Konkret tilfører vi Enghavskolen to millioner som en “her og nu løsning” for at imødekomme Arbejdstilsynets foreløbige undersøgelse, der bl.a. peger på mangel på personale og ressourcer. Det løser ikke skolens økonomiske udfordringer på lang sigt, men det sikrer os tid til at få lavet en nærmere analyse af blandt andet økonomien, og om økonomien står mål med den opgave, skolen har, siger Hanne Dollerup.

I den forbindelse er kommunens PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) i gang med at aftale, at et eksternt konsulenthus vil hjælpe med de pædagogiske udfordringer, som skolen beskriver, med henblik på udvikling af den pædagogiske praksis.

– Enhver forandring er svær, og her står vi overfor at skulle løfte en skole og skabe en gennemgribende forandring. Det bliver vigtigt for os, at skolens børn har en rolig hverdag, mens forandringerne står på. Det er afgørende, at skolens forældre føler sig godt informeret undervejs, og at medarbejderne får tilstrækkeligt med sparring og opbakning, siger Hanne Dollerup.

Børn- og Ungeforvaltningen kommer til at arbejde med Enghaveskolens udvikling og hvilke konkrete forandringer, der skal til, videre ind i 2025. Fokus vil være at der kommer ro omkring den nuværende situation og genskabe en hverdag, hvor børnenes trivsel og udviklingsmuligheder er i centrum i det daglige frem mod, at der er en mere langsigtet plan for skolen.

Foto: ABW