Hvordan gør man dannelse nærværende for de børn, det handler om? Odense Kommune har svaret: en børnebog med Dande og fire venner i hovedrollerne, der viser de menneskelige egenskaber, der er vigtige for, at man kan være en del af et fællesskab og føle sig forbundet til verden. Gennem fortællingen om Dandes særlige dag bringer bogen den politiske strategi for børns dannelse til live på en måde, der fanger både hjerte og fantasi.
“Det var en anderledes dag for Dande og de fire venner i Fællesby” …
Sådan bliver historien om Dande indledt. Og når sidste side i børnebogen er vendt, så har Dande både ryddet op i naturen og funderet over sin egen lille rolle i den store verden. Undervejs har Dande trukket på sine fire venner: Nysgerrig, Mod, Vedholden og Medmenneske.
Historien inviterer til, at eleverne bruger deres fantasi, stiller spørgsmål og får nogle gode snakke om menneskelige egenskaber, når de arbejder med bogen i klassen.
Fra politisk strategi til hverdag
I maj vedtog politikerne i Børn- og Ungeudvalget en opdateret strategi for dannelse. Bogen om Dande er en af flere måder, hvorpå strategien reelt kommer ud at leve blandt byens børn.
– Ambitionen er, at Odenses børn skal være kendetegnet ved – ligesom Dande – at have globalt udsyn og se sig selv som forbundet til omverden. En omverden, man passer på, uanset om det gælder naturen, fællesskaberne eller os hver især som individer. Det handler helt konkret om at være en god ven for den, der sidder lige ved siden af – og også at have omtanke for børn andre steder i byen eller verden, som ikke har samme muligheder som en selv, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.
Boglancering i dag
Historien om Dande er blevet til i en proces, hvor Odense Fælleselevråd, Sanderumskolens læsevejleder og udvalgte elever fra 3. og 4. klasse har givet feed-back.
– Det glæder mig, at vi her har et godt eksempel på, hvad dannelse også er: nemlig at børn lærer, at de også har indflydelse. Vi har ikke bare lavet en strategi FOR børn – men også TIL og MED børn, siger Susanne Crawley Larsen.
Netop 3.B på Sanderumskolen var de første børn, der fik læst den færdige version højt. Det skete, da bogen i dag blev lanceret med deltagelse af Børn- og Ungeudvalget og Fælleselevrådet.
– Det fiktive univers, som Dande og de fire dannelseskammerater bevæger sig i, sætter gang i børnenes fantasier og får deres tanker til at løbe afsted. Historien er en børnevenlig måde at forklare “store” temaer på. Fortællingen giver anledning til spørgsmål og snakke om, hvornår man skal sige fra og hvad der skal til for, at man trygt tør tage skridtet ud i det ukendte – hvordan er man en god ven, hvordan hjælper man hinanden og passer på naturen, siger Tine Overballe Ludvigsen, der er læsevejleder på Sanderumskolen.
Bogen indgår som en del af den pakke, der hjælper Odenses folkeskoler til at arbejde med dannelsesbegrebet. Med bogen følger en læsevejledning, der inspirerer til, hvordan bogen kan føre til dialog om at være en god kammerat og tage del i fællesskaber og verden omkring sig.
Målgruppen er 3.-4. klasse, men historien kan tilpasses både til ældre elever og børnehavebørn. I børnehusene kan dannelsesarbejdet også komme ned i endnu lavere børnehøjde ved hjælp af plys-figurer af de fire karaktertræk.