Fastelavnsboller er populære som aldrig før, og danskere bestiller flittigt fastelavnsbollerne med levering hjem til, lyder det fra Lagkagehuset og Wolt. Med fastelavnssøndag lige om hjørnet gør danskere over hele landet sig klar til at samles med familie, venner og kolleger for at slå katten af tønden i festlige udklædninger og selvfølgelig med fastelavnsboller til.
Den store begejstring for fastelavn mærker man især hos Lagkagehuset og Wolt, der kan melde om vild interesse og efterspørgsel hos danskerne på de populære fastelavnsboller. Særligt har levering til døren taget fart i år, og kigger man på top tre af solgte produkter fra Lagkagehuset via Wolt, har fastelavnsbollerne været dominerende de sidste mange uger, hvor mere end 20.000 fastelavnsboller erblevet leveret hjem til danskerne af de blå bude.
”Danskerne har en stærk og årelang tradition for at fejre fastelavn, og fastelavnsbollerne er blevet en vigtig del af denne fejring. Hos Lagkagehuset er vi både stolte og glade over, at vores fastelavnsboller kan være med til at danne ramme for hyggelige stunder med familien og venner i de ellers lidt mørke vintermåneder,” siger Søren Bo Steendahl, der er Head of Group Digital hos Lagkagehuset. Han fortsætter:
“Danskerne har de seneste år virkelig fået øjnene op for fastelavnsboller. Det ser vi heldigvis igen i år – både i vores butikker, på vores app og gennem vores nye samarbejde med Wolt. Det har været en spektakulær sæson, og alt ser ud til, at det bliver et af de bedste fastelavnsbolleår nogensinde.”
Det bakkes op af brancheforeningen Bager- & Konditormestre i Danmark (BKD), som forklarer, at fastelavnsbollesæsonen er blevet et af de vigtigste fixpunkter i årshjulet.
”Fastelavnsbolle-hypen tog for alvor fart under corona-nedlukningen, men fastelavnsbollerne forbliver populære år efter år på grund af traditioner, håndværksmæssig kvalitet og nytænkning. Fastelavnsbollen er nu et bagværk og en hel sæson, som betyder rigtig meget for omsætningen i bagerierne,” siger formand i BKD, John Jønsson.
Lagkagehuset byder både på gammeldags-, wienerbrøds- og flødefastelavnsboller, og som noget nyt i år kan man også få en vegansk variant af den populære bolle, der har fået navnet ’Hindbærballade’.
Ifølge indsigter fra Lagkagehuset er danskerne især blevet vilde med den veganske fastelavnsbolle, som allerede er blevet den tredje bedst sælgende variant på tværs af landsdele. Danskerne vil have fastelavnsbollerne leveret hjem og på job I år har det været muligt at få fastelavnsbollerne fra Lagkagehuset leveret direkte til døren gennem et nyt samarbejde med leveringstjenesten Wolt. Og de blå bude har haft travlt, lyder det fra Jakob Bollerup, chef for retail hos Wolt.
”Vi har klart kunnet mærke, at fastelavnsbollerne er populære blandt danskerne – uanset om det er derhjemme eller på arbejdet. Vi har virkelig haft travlt og leveret rigtig mange fastelavnsboller, siden sæsonen blev skudt i gang i starten af januar.”