Selvom vi er online som aldrig før, er det ikke nødvendigvis smartphonen, tabletten eller computeren, vi tyer til, når vi skal have nye briller. En ny undersøgelse viser nemlig, at næsten 75 pct. helst går til optikeren for at hente brilleinspiration. Langt de fleste foretrækker en optikbutik i deres lokalområde – og den skal ikke nødvendigvis være en del af en stor, kendt kæde. Tendensen vækker begejstring hos den lokale optiker Lisbet Jensen fra LJ Optik Odense.
Facebook, Instagram, blogs og Google. Som forbruger er der uanede muligheder for at finde inspiration online, inden vi køber nyt. Men når vi skal have nye briller, foretrækker vi at handle i en fysisk butik. En ny undersøgelse, foretaget på vegne af OptikTeam – en samling af 160 selvstændige optikbutikker i Danmark, heriblandt LJ Optik – viser nemlig, at når danskerne skal ud og have nye briller, så foregår det på god ”gammeldags” maner: Vi går til optikeren.
Hellere butik end internet
Knap 75 pct. af de adspurgte brillebrugere i undersøgelsen svarede, at de helst henter brilleinspiration hos optikeren. Under 25 pct. går på nettet eller lader sig inspirere på sociale medier, mens en lille andel orienterer sig mod venner og familie. Og det glæder den lokale optiker:
– Man taler i dag ofte om, hvor meget tid vi bruger online, og hvor meget vi orienterer os mod sociale medier som Facebook og Instagram for inspiration til, hvilket tøj og hvilke accessories vi køber. Derfor glæder det mig naturligvis, at tendensen på vores fagområde er lige modsat. Her er den personlige kontakt, råd og vejledning stadig vigtigst. Det må jo betyde, at vi optikere gør noget rigtigt, siger Lisbet Jensen fra LJ Optik med et glimt i øjet, inden hun tilføjer:
– Nu skal det ikke lyde som om brillekøb kun foregår ”offline”, og at nettet slet ikke er vigtigt. Jeg ved, at mange kunder søger efter optikbutikker online – men i sidste ende går størstedelen af dem ned i butikken, hvor de kan få en snak med optikeren ansigt-til-ansigt.
Optikeren skal være lokal
Når vi køber nye briller, så foregår det desuden helst i lokalområdet. Undersøgelsen viser nemlig, at 61,5 pct. helst køber briller hos optikeren i den by, de bor i – mens størstedelen af de, der søger udenbys for at komme til optiker, højst rejser 20 km væk fra hjemmet.
Desuden viser tallene, at det for hele 90 pct. ikke har nogen betydning, om optikeren er en del af en stor, kendt optikerkæder. Og det tal vækker begejstring hos Lisbet Jensen:
– Det er jo ofte de store kæder, som kører store landsdækkende kampagner og reklamerer i TV, og dermed er mest synlige. De muligheder har vi ikke som mindre, individuel selvstændig butik. Vores styrke ligger i, at vi kan prioritere den personlige, individuelle rådgivning, og derfor er det dejligt at få bekræftet, at kunderne netop søger individuelle løsninger – og dermed butikker, der ikke bare er en kopi af dem i nabobyen, slutter Lisbet Jensen.