For odenseaneren Didde Jul er det en passion at sælge toiletter. Med mere end 25 års erfaring har hun knækket koden til, hvordan man tager hul på en lidt pinlig snak med sine kunder. Og så følger hun de nyeste toilettrends på tætteste hold.
50-årige Didde Jul fra Odense har været i sanitetsbranchen i over 25 år, hvor hun har solgt badeværelser til så godt som alle typer boliger i Danmark. Fra toiletter på størrelse med et kosteskab i små lejligheder til badeværelser så store som en spa-afdeling i herskabsvillaer. Flere end 3.500 private badeværelser har Didde været med til at indrette. For Didde er det netop afvekslingen, der er spændende.
”Det kan godt være, nogen tænker, at det er lidt mærkeligt at være så passioneret om noget, der kan være lidt ”hø hø” at tale om. Men vi går jo alle sammen på toilettet, og hvis jeg kan være med til at gøre det lidt mere behageligt, så er jeg glad,” siger Didde Jul, der er indretningskonsulent og daglig leder hos Leon Petersen VVS, Sjællands største badbutik.
Toiletsnak er svær snak
Sanitetsvirksomheden Geberit har undersøgt danskernes toiletvaner, hvor de blandt andet fandt ud af, at danskerne i gennemsnit bruger 15 minutter på at sidde på toilettet hver eneste dag. Men det til trods, er det ikke noget, vi bryder os om at tale om.
”Syv ud af 10 tør faktisk ikke stille spørgsmål, når de er ude og kigge på toiletter. Derfor henvender jeg mig til alle, der kommer ind i vores butik. Men jeg gør det på en stille og rolig måde og lidt væk fra andre kunder,” fortæller Didde Jul og tilføjer:
”Tricket er ikke selv at grine af det. Det er lidt ligesom seksualundervisning. Hvis læreren står og griner, så er der næppe nogle af eleverne, der kommer til at tage noget af dét, der er blevet sagt seriøst. Og man kan sagtens tale om et toiletbesøg uden at gå i detaljer.”
Udenlandsk toilettrend er kommet til Danmark
Didde Jul har gennem sine 25 år i branchen fulgt de nyeste badeværelsestendenser tæt. En af de helt store badeværelsestendenser, som nu for alvor er ved at bide sig fast i Danmark, er douchetoiletter – eller sagt på dansk – toiletter, der rengør dig med vand. Da det første douchetoilet kom til Danmark fra Geberit for 20 år siden, var Didde heldig, hvis hun solgte et om året. I dag sælger hun et par stykker hver måned.
”Mange steder i verden kan man ikke drømme om andet end at rengøre sig med vand efter toiletbesøg, men douchetoilettet har først vundet indpas i Danmark inden for de seneste fem år,” forklarer hun og tilføjer, at hun mener, at den stigende interesse skyldes et højere fokus på hygiejne, renlighed og velvære.
”Langt de fleste nye badeværelser får i dag gjort klar til douchetoilet ved at få installeret strøm ved siden af toilettet. Og det er ikke tilfældigt. 10-20 år ud i fremtiden tror jeg, at douchetoilettet vil være standard i de fleste danske hjem,” fortæller hun.
Skandinavisk design har sat gang i salget af douchetoiletter
Didde Jul peger også på udseendet og de designmæssige opgraderinger, der er kommet på douchetoiletter som en væsentlig faktor for det stigende salg.
”Den type douchetoilet, vi sælger absolut flest af, er Geberit AquaClean Mera. Det ligner et helt almindeligt væghængt toilet og passer til skandinaviske indretningsstil,” siger Didde Jul.
Mera-modellen er desuden den mest luksuriøse model blandt Geberits douchetoiletter.
”Når folk først har besluttet sig for at gå over til et douchetoilet, så går langt de fleste ”all in” på et toilet med alle funktioner – lige fra lys under toilettet, så man kan finde vej i mørke, til lugtudsugning i toiletskålen og varme i sædet,” slutter Didde Jul.