Det kan ikke bare mærkes på Egeskov Slot og markerne omkring Kværndrup, at Heartland Festival er lige oppe over. Også på mange fynske hoteller har de registreret, at festivalen med det stærke fynske DNA rykker ind i morgen.
Den midtfynske festival indrammet af den smukke kulisse ved renæssanceborgen på Midtfyn kunne efter sidste års afvikling konstatere, at gæsterne ikke tøver med at forkæle sig selv i den buffet af fynske oplevelser, som Heartland stiller an. Og det gælder ikke bare for smagsløgene, men nu også for sovehjertet.
70 pct. af de godt 13.000 festivalpublikummer kom sidste år udenøs fra, og langt de fleste overnattede i det fynske. I år er der udsigt til endnu flere gæster, idet mere end 20.000 forventes at indløse billet, og det mærker de bl.a. hos Hotel Odeon i Odense:
“Vi kan mærke, at der et rigtig godt match mellem gæsterne på Heartland og Hotel Odeon. Sammenlignet med f.eks. Tinderbox er Heartland-publikummer måske lidt mere modne og kvalitetsbevidste i forhold til overnatning, og sætter pris på den ekstra komfort og luksus-i-øjenhøjde, vi tilbyder. Allerede for to uger siden havde vi slået vores egen rekord for antallet af bookinger fra Heartland-gæster, og vi glæder os meget til at få huset fyldt med glade festival-fans,” fortæller Caroline Sørensen, hotelchef på Hotel Odeon.
Hotel Odeon har sammen med Heartland strikket en overnatningspakke sammen, som kan tilkøbes både med og uden shuttlebus. Det samme har bl.a. Hotel Knudsens Gaard.
Emil Blauert, der er Food and Partnership director på Heartland ser frem til endnu mere samarbejde med de fynske hoteller de kommende år:
“I takt med det hastigt voksende antal gæster oplever vi stigende efterspørgsel på overnatning – også af den lidt mere eksklusive slags. Ja, faktisk vil jeg udpege manglen på mere luksusprægede overnatningsmuligheder omkring og på pladsen som en af de største barrierer, vi skal have ryddet af vejen for Heartlands fortsatte vækst. Derfor er vi i tæt dialog med Destination Fyn og de fynske hoteller om, hvordan vi kan strikke endnu flere attraktive tilbud sammen,” siger han.
Han påpeger, at det er vigtigt for festivalen at holde indædt fast i sit fynske DNA, da det er en afgørende ingrediens i den hemmelige opskrift bag succesen, Heartland har oplevet på trods af coronarestriktionerne. Den betragtning er Destination Fyn enig i og klar til at understøtte de kommende år.
“Vi har op til dette års festival indgået en ny tre-årig aftale med Heartland, da vi tror på, at det her fynske guldæg kun vil vokse sig endnu større. Vi har mange fælles interesser, der er i gang med at udkrystallisere sig i frugtbare samarbejder, også om f.eks. at få endnu flere fynske fødevareleverandører på pladsen,” siger Jakob Staun, der er eventchef hos Destination Fyn
Sidste år beregnede Destination Fyn en effekt i den fynske turismeomsætning på 12,5 mio. kr. som følge af Heartland Festivalen.