Aldrig før har så mange danske bilister spændt selen, siden det i 1976 blev et krav, at man skal have sele på i bilen. Det viser en ny rapport fra Rådet for Sikker Trafik. Men der er stadig 15-20 mennesker, der hvert år mister livet, fordi de ikke havde spændt selen.
Selv om politiet sidste år sigtede flere end 8.500 personer for at køre uden sikkerhedsselen spændt (755 personer på Fyn), så er der blevet markant længere mellem de voldsomme trafikulykker, hvor folk kastes rundt i bilen eller ud gennem ruden, fordi de ikke har en sele på.
En ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik viser, at aldrig før har så mange danskere spændt selen, når de sætter sig ind i en bil. Tallet er faktisk det højeste, siden det i 1976 blev et krav, at man skal have selen spændt, når man sidder på forsæderne i bilen.
Rapporten “Brug af sikkerhedssele 2022” viser, at 97,5 % af førerne af personbiler nu bruger sikkerhedsselen, når de kører i trafikken. Og selv om det dermed kun er få procent, der stadig kører uden sele, så har det stadig store, menneskelige konsekvenser.
– Sikkerhedsselen har gennem årene reddet mange liv, og det er enormt positivt, at så mange bruger selen, når de kører i trafikken. Men vi skal også have de sidste med, for manglende brug af sikkerhedssele koster stadig 15 til 20 liv hvert år og endnu flere kvæstede, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.
Tusinder sigtet for at køre uden sele
For at få endnu flere til at spænde selen har politiet fokus på området, og nye tal fra Rigspolitiet viser, at der er noget at komme efter. Sidste år sigtede politikredsene 8.567 personer for at køre uden sikkerhedssele.
Uanset om man kører bil, varebil eller er passager, så er det risikabelt, hvis ikke man bruger sele. I en ulykke risikerer man at blive slynget rundt i kabinen med en kraft, der både kan kvæste en selv og de andre personer, der måtte være i bilen. Så det er vigtigt, at alle spænder selen, og at politiet fortsat har fokus på området, siger Mogens Kjærgaard Møller fra Rådet for Sikker Trafik.
Hvis du sidder på et sæde, hvor der er sikkerhedssele, skal du bruge den. Hvis du ikke bruger sele, koster det 1.500 kr. i bøde. Det gælder både på forsædet og bagsædet, samt i turistbusser, lastbiler, varebiler mv.
Fakta:
Når man kigger på tidligere dødsulykker, så ville næsten hver fjerde dræbte i person- og varebiler sandsynligvis have reddet livet, hvis de havde haft selen på. Det viser tal fra Vejdirektoratets Udvidede Dødsulykkesstatistik.
Sigtelser vedrørende manglende brug af sikkerhedssele i 2022 fordelt på politikredse (kilde: Rigspolitiet):
• Nordjylland: 357
• Østjylland: 844
• Midt- og Vestjylland: 882
• Sydøstjylland: 627
• Syd- og Sønderjylland: 590
• Fyn: 755
• Sydsjælland og Lolland-Falster: 296
• Midt- og Vestsjælland: 393
• Nordsjælland: 470
• Københavns Vestegn: 1.034
• København: 2.301
• Bornholm: 18
• I alt: 8.567
Ny undersøgelse: Andel som bruger sikkerhedssele:
• Personbil – fører: 97,5 %
• Bagsædepassagerer (over 15 år): 93 %
• Fører af varebiler: 92 %
• Taxachauffører: 91 %
(kilde: “Selerapport: Brug af sikkerhedssele 2022”, baseret på observationer af 40.842 personer i 2022, gennemført af Rådet for Sikker Trafik).