Er du bekymret for mængden af plastaffald i dit hjem? Så er du langt fra alene. For 64% af danskerne er plastik det, der bekymrer dem mest i forhold til deres husholdnings bæredygtighed. Nu har seks kendte influencere dannet alliancen deBÆRdygtige og har sat sig for at inspirere danskerne til at reducere vores forbrug af plastik. To af dem er Maria Vestergaard og Cille Fjord fra Odense, der begge er kendte for at invitere deres mange tusind følgere på Instagram indenfor i deres liv. Med hjælp fra mere end 230.000 trofaste følgere på Instagram, vejledning fra den danske organisation Plastic Change og støttet af bærmærket Driscoll’s er Maria og Cille samt deres fire kolleger kommet frem til 5 simple råd.
Vi danskere smider mere plast ud sammenlignet med alle andre europæiske lande. I gennemsnit smider vi fx hver især 27 kilo plastemballage direkte i affaldsspanden om året.
Heldigvis ønsker mange enkeltpersoner og virksomheder at gøre noget ved problemet. Bærmærket Driscoll’s, der har fjernet 94 % plastik i deres nye papirbakke for at hjælpe forbrugerne med en hverdag med mindre plastik, har nu allieret sig med seks kendte danske influencere. Sammen vil de inspirere danskerne til at reducere mængden af plastaffald.
Deler deres liv med over 60.000 mennesker
Alliancen kalder sig deBÆRdygtige og består af seks influencere fra Jylland og Fyn. To af dem er Maria og Cille fra Odense.
Maria har over 35.000 følgere på Instagram, hvor hun hver eneste dag inviterer alle indenfor i sit private liv med sin mand og tre børn. Fra sit køkken deler hun opskrifter på lækker og nem mad, som hun til stor inspiration for andre mødre ofte laver samme med sine tre kære børn. Maria elsker at dele ud af sine mange erfaringer. Det samme gør Cille, der har næsten 25.000 følgere. Hun bor sammen med sin mand, og hver dag fortæller hun om sit travle liv som mor, jura-studerende, modeinteresseret og ikke mindst som medejer af den populære Café Unika, der ligger i Albanigade. Både Maria og Cille inspirerer mange kvinder med deres kreative og spændende liv.
Som en del af deBÆRdytige har Maria og Cille dog ikke bare inspireret deres følgere. De har direkte spurgt om hjælp. De har bedt dem om at komme med input til, hvordan de minimerer plastikmængden i deres hjem.
”Det har været fantastisk at tage vores kære følgere med på råd. De har jo hver især en masse erfaringer, og hvis vi sammen kan inspirere hinanden til at reducere vores enorme forbrug af plastik, så tror jeg på, at vi kan gøre en forskel for miljøet,” fortæller Maria, mens Cille nikker og fortsætter: ”Det er jo vildt, at vi hver især smider over 27 kg. engangsemballage ud hvert eneste år. Plastik forsvinder jo ikke bare. Det består for altid – og vi kan jo se, at meget af det ender i naturen. Det kan vi gøre bedre.”
De praktiske tips fra #deBÆRdygtige
1. Giv plastik nyt liv – vælg genbrugsløsninger, hvis de findes
Brug gamle bøtter til opbevaring af nåle, nips eller urtepotter
2. Minimer engangsplastik – når du handler, så vælg produkter og emballager, der er lavet af andet end plastik, og som kan sorteres
Vælg fx papir eller papløsninger samt emballager med så lidt plast som muligt
3. Tag plastikfri alternativer med på farten
Drop plastikposer, engangskopper og engangsbestikket, eller vælg noget lavet af biofibre eller bambus
4. Ryd op i dine plastikvaner – erstat løbende plastik med bæredygtige alternativer
Næste gang du fx. skal købe en tandbørste eller hårbørste, så se om ikke du kan få en i træ eller et andet bæredygtigt materiale
5. Stil krav om nye og bæredygtige løsninger
Vi danskere tror på, at virksomheder og handlen bedst kan hjælpe os med skabe bæredygtige ændringer i plastikforbruget. Det viser en analyse, YouGov har lavet for Driscoll’s. De skal vide, hvad vi ønsker.
Ikke hellig – men vil gerne inspirere til forandring
Efter at være blevet en del af deBÆRdygtige, er både Maria og Cille blevet ekstra motiveret til at gøre en forskel. De understreger, at de ikke ønsker at spille hellige, men de håber, at de gode råd kan være med til at inspirere andre:
“Under et oplæg fra Plastic Change lærte jeg bl.a. om affaldspyramiden – og om forskellen på genbrug og genanvendeliglighed. Genbrug handler om, at vi skal væk fra vores ”brug-og-smid-væk”-kultur og holde vores ting i live så længe som muligt. Så går der længere tid, inden de ender som affald. Og når vi vores ting er så udtjente, at de ikke kan bruges mere, er det vigtigt, at vi sorterer vores affald, så mest muligt kan genanvendes – eks. i nye produkter. I fremtiden vil jeg prøve at handle og sortere mit affald i højere grad efter affaldspyramiden,” fortæller Maria.
Også Cille er opsat på at gøre en forskel – og kommer med en opfordring om at stå sammen i kampen mod den enorme mænge plastik, vi smider ud hver eneste dag.
“Jeg er meget stolt af at være med i dette initiativ, så jeg kan bruge min platform til at dele nogle vigtige budskaber. Jeg synes, at det er vigtigt at sætte fokus på problemerne med plastikaffald. Vi har brug for at reducere vores plastikforbrug – og det må vi gøre sammen. Ingen kan alt. Men alle kan noget,” siger Cille.
Danmark testland for bæredygtig emballage
#deBÆRdygtige er opstået i forbindelse med, at virksomheden Driscoll’s har udvalgt Danmark som testland for en ny bæredygtig emballage med 94 % mindre plastik. Hos Driscoll’s er man glade for, at influencerne kan være med til at sætte fokus på et vigtigt emne:
”Hos Driscoll’s arbejder vi løbende på at reducere mængden af plastik, der bruges i emballagen. Vores nye emballage med 94% mindre plast er et vigtigt skridt på vores rejse for at reducere mængden af plastaffald. Vi støtter #deBÆRdygtige, fordi de gør det muligt at sætte fokus på et problem, der optager mange danskere. Vi mener, at hvert eneste lille skridt, vi tager sammen med forbrugerne, er et skridt mod det bedre,” siger Marieke Appel, marketingchef hos Driscoll’s.
FAKTA OM #deBÆRdygtige
#deBÆRdygtige udgør seks influencere fra Collabmanagement og består af: Johanne Kohlmetz, Julie Bruun, Maria Vestergaard, Cille Fjord, Emma Martiny og Susan Østdahl