Det fik alvorlige konsekvenser for landets musikere, da COVID-19 slukkede scenelyset – ikke mindst fordi 63 pct. af omsætningen kommer fra liveområdet. En del af dem, som blev ramt særligt hårdt af nedlukningen, var de musikere, der stod foran deres store gennembrud. De blev forhindret i at slå igennem af aflyste koncerter og udgivelser, der måtte rykkes og ikke fik det momentum, de kunne have fået.
Fredag den 13. august bliver der blændet op for livemusikken igen for tre af de ramte bands med en koncert i Odense, som ikke kan aflyses. Arrangementets format bliver nemlig justeret løbende, så hverken restriktioner eller ændringer i koncertlandskabet får lov til at spænde ben for koncerten.
Denne aften kan man opleve tre vidt forskellige bands med rødder i den danske rock: The Entrepreneurs’ eksplosive og melodiøse indie-støjrock, Bersærks eklektiske, hedenske hardrock og Cabals tunge, voldsomme og mørke dødsmetal. Man kan desuden lære alle tre bands bedre at kende, når de samme aften deltager i en live-Q&A på scenen med P6 Beat-vært og musikformidler Anders Bøtter.
Koncerten løber af stablen den 13. august på Posten i Odense, og er en del af initiativet Tak Rock, der handler om at støtte rocken ved at give en hånd til vækstlaget i dansk musik. Det er Royal Beer, der er initiativtageren bag. Billetterne til koncerten er gratis, og man kan sikre sig en billet her: https://royalbeer.dk/aflystenavne/showcase/posten/
Jeg har vedhæftet billeder af de tre bands (Fotograf: Sebastian Apel).
Nedenfor er lidt mere info om Tak Rock og hvordan livemusikken har været ramt af COVID-19.
Konsekvensen for dansk livemusik
Dansk musik har i en lang årrække været i en rivende udvikling. Tal fra Koda viser, at musikbranchen oplevede en samlet vækst på 40 procent fra 2015 til 2019. En vækst som i høj grad var drevet af liveområdets fremgang, med en vækst på 51 procent i perioden. Alene i 2019 stod liveområdet for 63 procent af branchens samlede omsætning, svarende til næsten 3.500 fuldtidsansatte. Det var denne udvikling, der brat blev sat en stopper for i marts sidste år.
Om Tak Rock
Tak Rock er et initiativ, der handler om at støtte rocken ved at give en hånd til vækstlaget i dansk musik. Tak Rock har gennem årene samarbejdet med en række forskellige ambassadørbands. Tidligere har blandt andre The Minds Of 99, Dizzy Mizz Lizzy, D-A-D, Kashmir, Sort Sol, Veto og The Floor is Made of Lava været Tak Rock-ambassadører. Initiativtageren bag Tak Rock er Royal Beer, der lancerede initiativet i 2010.
Årets Tak Rock-kampagne hjælper 15 upcoming bands med at få deres navne slået fast landet over, så de kan nå ud til musiklytterne. De bliver alle en ligelig del af hele årets TakRock-kampagne, der bl.a.
*sætter de 15 bandnavne på hver sin Royal Beer-øldåse, som kommer i landsdækkende handel året ud. Der er tale om mellem 12.000.000 og 15.000.000 dåser i alt.
*præsenterer alle bands med interviews, billeder og link til musikstream på Tak Rocks hjemmeside royalbeer.dk/takrock
*producerer præsentations- og markedsføringsmaterialer for hvert enkelt band i form af pressebilleder og -video præsenterer de 15 bands på den landsdækkende kampagnes mange kommunikationskanaler – bl.a. TV- og radioreklamer, outdoor og PR.
*giver de enkelte bands mulighed for at spille til en række showcase-koncerter.