Odense Letbane sætter inden længe fuld frekvens på testkørslen over hele strækningen. Køreplanen med togafgang i hver retning hvert 7,5 minut fra Hjallese til Tarup kan i en overgangsperiode give længere ventetid for byens øvrige trafikanter.
Odense Kommune sikrer med trafikplanlægningen et helhedsblik for alle trafikanter, og med Odense Letbane som ny aktør er trafikplanlæggerne særligt opmærksomme på, at alle kan færdes i de samme byrum.
Letbanetogene passerer 56 lyskryds på den 14,5 kilometer lange strækning gennem Odense, og med et letbanetog for hvert 7,5 minut kommer især bilisterne til at mærke den nye spiller. By- og Kulturforvaltningen arbejder sammen med Odense Letbane og tilpasser tiderne for rødt og grønt i de 56 kryds, hvor bilister og andre trafikanter i overgangsperioden kan komme til at holde længere tid i kø end normalt.
– Vi skal introducere en ny aktør i trafikken i Odense, og det kræver tilpasning i forhold til anden trafik. Letbanen har grøn bølge på sin vej gennem byen, og dermed skal øvrige trafikanter holde tilbage. Lyskrydsene bliver løbende tilpasset langs strækningen, så det stille og roligt nærmer sig den permanente situation, vi får med en letbane gennem Odense, fortæller kontorchef Rasmus Mandø fra Trafik og Mobilitet i By- og Kulturforvaltningen.
Tæt dialog med Odense Letbane
Letbanen har kørt testkørsel i den sydlige del af byen og lader nu letbanetogene køre gennem bymidten og videre til Bolbro og Tarup gennem flere trafikerede kryds. Eksempelvis Nørregade/Østre Stationsvej og Grønløkkevej/Middelfartvej, hvor trafikken er tæt i myldretiden.
– Vi holder skarpt øje med alle kryds på letbanens rute og er i tæt dialog med Odense Letbane, men tilpasningen under testkørslen vil give mere kø. Erfaringerne fra andre byer viser, at kørsel for fuld frekvens kan mærkes af de øvrige trafikanter, pointerer kontorchef Rasmus Mandø fra Trafik og Mobilitet.
Testkørsel med fuld frekvens betyder desuden, at cyklister og fodgængere langs hele strækningen skal vænne sig til at se sig ekstra godt for, når de færdes langs sporene. Det gælder især i den nære bymidte, hvor mange har vænnet sig til at gå eller cykle mellem skinnerne, mens letbanen endnu ikke kørte her. De bløde trafikanter skal finde væk fra letbanesporet, for nu er der tog på skinnerne.
– Letbaneførerne oplever jævnligt, at især cyklister og fodgængere ikke overholder vigepligten, fordi de ikke forventer, at der kommer en letbane kørende. Derfor skal der lyde en appel til alle om at være opmærksomme og overholde færdselsloven. Letbanen kører altså på hele strækningen nu, fastslår kontorchef Rasmus Mandø.
Gode råd Odense Letbane giver gode råd til trafikanterne på hjemmesiden seletbanen.dk, og det gælder blandt andet om at stoppe for gult og se sig til højre og venstre, inden man krydser letbanesporet.