Stå op for Odense er navnet på den kampagne, som Beskæftigelsesalliancen har valgt at fokusere sin indsats på. Kampagnen blev skudt i gang den 11. september med et event i IKEA, hvor kendte fynboer ringede praktikaftaler hjem efter samme model, som når der laves landsindsamlinger.
Eventet var det officielle startskud på kampagnen, der løber resten af året.
Kampagnen har i alt et budget på 700.000 kroner eks. moms. Og pengene er ifølge Odense Kommune tjent hjem, hvis 5,6 dagpengemodtagere, 6,5 kontanthjælpsmodtagere eller 9,8 borgere på integrationsydelse kommer i job i et år.
Målet for kampagnen er at nå 3.400 virksomhedspraktikker i det private erhvervsliv inden udgangen af 2019. Et ambitiøst mål, da det er en fordobling af det antal virksomhedspraktikker, der var i Odense Kommune i 2016 og 2017 i private virksomheder. I 2018 forventes det, at et stykke over 2000 kommer i virksomhedspraktik.
Grunden til, at indsatsen fokuseres så specifikt på virksomhedspraktik, er, at virksomhedspraktikkerne lader til at virke. Eksempelvis viser tal fra Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, at cirka en tredjedel af dem, der har været i virksomhedspraktik, er selvforsørgende 13 uger efter afsluttet virksomhedspraktik.