Kaffefirmaet Freehand i Odense har i løbet af to år forbedret bundlinjen med 18 millioner kroner efter strategiskifte med fokus på bæredygtighed. Nu tager virksomheden nye skridt for at komme sikkert gennem corona-perioden.
Det var en turbulent tid for det odenseanske kaffefirma MAAS A/S, da virksomheden i juni 2018 stod over for en planlagt konkurs på ryggen af et underskud på over 20 millioner kroner i 2017.
I løbet af blot to uger lykkedes det dog den lokale ledelse at foretage et Management Buy Out og samtidig hente frisk kapital hos det belgiske kaffefirma Miko Group.
Konkursen var afværget. Slaget var vundet, men det var krigen endnu ikke. Grundstenene til en ny strategiplan med fokus på blandt andet bæredygtighed blev lagt i et sommerhus i Ørbæk i sommeren 2018. Direktør Michael Schiedel fortæller, at netop bæredygtighed var et afgørende fundament i strategien:
– Vi ville gå forrest og skabe en bæredygtig kafferevolution i erhvervslivet, hvor man kan nyde sin kaffe med god samvittighed. Vi kalder det ”Kaffe med god smag i munden” og med mange af landets største virksomheder ombord – herunder ni af landets C25-virksomheder – ser det ud til, at vi har ramt tidsånden med vores strategi.
I løbet af de seneste to år har ejerkredsen sammen med resten af virksomheden formået at vende forretningen. Den 21. januar 2019 blev firmaet relanceret med det nye navn Freehand Coffee Company med markante ændringer i produktsortiment til følge. Som eksempel er cirka 80 procent af kaffesortimentet nu certificeret.
– Vi tog en relativ vild, men nødvendig investering på et par millioner for at lægge fortiden bag os. Set i lyset af dette er det enormt tilfredsstillende, at vi nu er foran planen og udkommer med et regnskab for 2019 i nær balance, siger Michael Schiedel.
Bundlinjen, der lander i et beskedent minus på 2 millioner kroner, er negativt påvirket af straksafskrivninger på cirka 3 millioner kroner relateret til virksomhedens rebranding og navneskifte.
Initiativer styrker forretningen
I årets første to måneder kom Freehand Coffee Company flyvende fra start, men blev så ramt af den pandemi, der har fået stor indvirkning på både dansk og internationalt erhvervsliv.
– Corona-krisen kom som en tyv om natten. Personligt kunne jeg trække på erfaringer med krisehåndtering fra min tid i luftfartsbranchen under finanskrisen. Dengang blev jeg fem år ældre på et år – det var ren og skær overlevelse. Men jeg lærte, at det var vigtigt at have et stærkt fokus på økonomisk scenarieplanlægning og masser af kommunikation. Det har vi så også praktiseret de seneste uger med to daglige ledermøder og et utal af informationsskriv til medarbejderne, fortæller Michael Schiedel.
Ifølge direktøren står virksomheden med hovedsæde i den sydøstlige del af Odense særdeles godt rustet til fremtiden på den anden side af corona, fordi der er taget en række strategiske beslutninger for to år siden.
– Vi valgte tidligt at få strammet op på en række processer, og et nyt økonomistyringssystem har hjulpet os med at skaffe overblik. Derfor har vi nedlagt alle de forretningsgrene, der ikke gav overskud. Vi koncentrerer os nu 110 procent om at være et kaffehus. Fokus er på kaffe, maskiner og servicering – i den nævnte rækkefølge. Men vi skal være innovative og følge de trends, som krisen dikterer. Vi betræder jo lige nu ukendt land, og vi skal hele tiden balancere mellem at tænke både på den korte og lange bane, forklarer Michael Schiedel.
Webshop på rekordtid
Et eksempel på hurtig corona-relateret innovation er en ny webshop, der er blevet lanceret efter et forløb på få uger. Intentionen er at give kunderne mulighed for at pleje medarbejderne i de nye hjemmearbejdsrutiner.
– Vi har mange erhvervskunder, der ikke har så stort et kaffeforbrug lige nu, fordi kontorerne er halvtomme. Til gengæld arbejder rigtig mange hjemmefra, og med den nye webshop får virksomheden mulighed for at sende medarbejderne den kaffe, som de ellers ville have drukket på kontoret. Webshoppen er kommet op at stå på få uger, så det er et godt eksempel på, hvilke krav krisen stiller til hurtig innovation, siger kaffedirektøren.
Eksternt har Freehand også haft travlt med at kommunikere med kunderne under corona. Blandt andet om hygiejnetiltag og den nye webshop.