Cyklister er særligt udsatte i vejkryds, hvor to ud af tre alvorlige cyklistulykker sker. Derfor gennemfører Rådet for Sikker Trafik og Odense Kommune igen i år kampagnen “Brug 2 sek. mere”.
Mens andre ulykkestyper i trafikken falder, er antallet af cyklistulykker i kryds ikke reduceret. 2 ud af 3 alvorlige ulykker med cyklister sker i kryds, og de fleste kunne have været undgået, hvis blot bilist og cyklist havde orienteret sig bedre.
Kampagnen “Brug 2 sek. mere” skal sætte fokus på problemet og bidrage til at gøre kryds sikrere for cyklisterne i Odense kommune.
Det er særligt, hvor cyklisternes og bilisternes veje krydser hinanden, at der er risiko for, at de støder sammen. Faktisk blev hele 81 cyklister dræbt og 1.744 alvorligt kvæstet på landsplan fra 2012 til 2016. I 2017 blev der i Odense registreret 129 uheld i kryds med 25 tilskadekomne og én dræbt cyklist til følge.
– Sidste år deltog vi som pilotkommune i kampagnen “Brug 2 sek. mere”, og vi ønsker igen i år at bakke op om det gode initiativ. Vi arbejder konstant på at gøre cykelturen attraktiv og sikker for byens mange cyklister, og kampagnen skal sammen med vores mange øvrige tiltag være med til at sætte fokus på problemet og bidrage til at gøre krydsene sikrere for Odenses cyklister, siger by- og kulturrådmand Jane Jegind (V).
Borgerne i Odense vil i de kommende uger kunne se kampagnen malet på veje og cykelstier samt som skilte i vejkanten. De skal minde om, at det er en god idé at bruge et ekstra øjeblik på at orientere sig i krydset.
Sådan undgår vi ulykkerne
Når cyklister kommer alvorligt til skade i kryds, er der tit en menneskelig årsag til ulykken. Ofte kunne ulykken nemlig være undgået, hvis bare bilisten og cyklisten havde brugt lidt mere tid på at orientere sig.
– Vi opfordrer i den nye landsdækkende kampagne “Brug 2 sek. mere” både cyklister og bilister til at bruge lidt længere tid på at kigge sig for, inden de kører igennem et kryds. Det er i alles interesse, og det er et fælles ansvar, at vi kommer sikkert frem i trafikken, siger Michelle Laviolette, seniorrådgiver i Rådet for Sikker Trafik.
De fleste alvorlige krydsulykker sker, når en bil skal svinge og overser en cyklist, der skal lige ud. Bilisten sidder beskyttet inde i sin bil, men den sikkerhed har cyklisten ikke, og derfor er det typisk cyklisten, der for alvor kommer til skade i sammenstødet.
Gode råd til cyklisterne
• Brug 2 sekunder mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje
• Vær særligt opmærksom på højresvingende biler bagfra og venstresvingende biler forfra
Gode råd til bilisterne
• Brug 2 sekunder mere på at orientere dig grundigt i kryds og ved sideveje
• Vær særligt opmærksom på cyklister, når du skal svinge til højre eller venstre
• Sænk farten