I finalen: De fem gymnasieelever med en prototype af deres ’Kobi – the dumpstar’, som kan mase affald sammen og få det til at fylde mindre. Fra venstre er det Nanna Hauge Lauridsen, Victoria Kristine Schrøder, Dagmar Schyberg, Mawa Khaalid Ahmed og Anja Berg Ben Hamouda.

Gymnasieelever fra Odense i science-finale: Løser problem med overfyldte skraldespande Fem elever fra 2. g. på Kold Tekniske Gymnasium i Odense har kvalificeret sig til finalen i den landsdækkende Science Cup. De vil overfyldte skraldespande til livs ved at mase affaldet sammen.

Odense-gymnasiet har taget fire af de seks finalepladser. Anja Berg Ben Hamouda, Dagmar Schyberg, Mawa Khaalid Ahmed, Nanna Hauge Lauridsen og Victoria Kristine Schrøder går i 2. g på Kold Tekniske Gymnasium i Odense og hører blandt nogle af Danmarks dygtigste unge problemknusere og innovationstalenter. Det står klart, efter de fem gymnasieelever har kvalificeret sig til finalen i den landsdækkende Science Cup, som Engineer the Future står bag. I alt seks hold har kvalificeret sig til finalen i København efter påske, hvor de skal præsentere deres unikke idé, som løser et naturvidenskabeligt problem med afsæt i den virkelige verden. Og fyldte skraldespande er et problem mange steder.

Det vil de fem Odense-elever gøre noget ved. Derfor har de designet en skraldespand, som ved hjælp af vægtstangsprincippet maser affaldet sammen, så der kan være mere affald i spanden. Samtidigt ønsker de at installere sensorer i deres spand, som sender signal til renovationsfolkene, når spanden er fyldt. Spanden er desuden udstyret med farve, symboler og små iørefaldende tekster, som skal hjælpe brugeren til at affaldssortere korrekt. Løsningen faldt i dommerkomitéens smag, og i det hele taget har Kold Tekniske Gymnasium i Odense imponeret stort ved at tage sig af fire af de seks pladser i finalen.

At dømme ud fra semifinalerne er det et stærkt felt i naturvidenskabelig topform, som præsenterer deres kreative problemløsninger i Ingeniørforeningens konferencesal den 21. april, mener direktør Ghita Wolf Andreasen fra Engineer the Future: ”Det er en stor fornøjelse at se, hvordan gymnasieeleverne formår at anvende deres viden og metoder fra teknologiske og naturvidenskabelige fag til at løse relevante problemer, når de får inspiration til idéudvikling og proces fra lokale virksomheder. Deres kompetencer er stærkt efterspurgte ude i virksomhederne så Science Cup åbner gymnasieelevernes øjne for spændende job- og uddannelsesmuligheder med afsæt i naturvidenskaben.”

Som en integreret del af Science Cup er eleverne blevet præsenteret for, hvordan medarbejdere ude i virksomhederne selv har udviklet produkter og projekter. Det er eksempler, der har ført til løsninger til gavn for virksomheden og, hvor koblingen mellem naturvidenskab og innovation har spillet en central rolle i processen. Som led i arbejdet er eleverne blevet præsenteret for den såkaldte Engineering-metode, der består af syv delprocesser og hjælper eleverne med at arbejde systematisk og reflekteret om problemløsningen.

 

.

Svane, foto: ABW