Selvkørende robotplatforme, en green screen og elever, der programmerede små robotter. Til sammen udgjorde de scenen, da Odinskolen i dag satte strøm til ambitionen om at være verdens bedste robotskole – den vel nok første skole i Danmark, der arbejder så tæt sammen med erhvervslivet.
Godt bakket op af et unikt partnerskab med Odenses førende robotvirksomheder, har Odense Kommune investeret 75 millioner kroner i modernisering af folkeskolen, så den nu er kompromisløst indrettet, så mest mulig undervisning kan ske i samspil med teknologiforståelse, engineering, naturvidenskab og teknologidannelse.
– Odense er i dag en af verdens førende robotbyer med en tæt klynge af internationalt anerkendte virksomheder, og det skal selvfølgelig også komme børnene til gavn. Derfor har det for os været oplagt at udvikle verdens bedste robotskole, som skal være et flagskib indenfor sit felt, i et tæt og unikt samarbejde med det lokale erhvervsliv. Odinskolen skal uddanne de bedste elever til fremtiden, der både har kompetencerne, tør eksperimentere og også lærer, hvornår de skal forholde sig kritisk til teknologi. Det er jeg glad for at være med til at indvie i dag, siger borgmester Peter Rahbæk Juel.
Partnerskaber med førende robotvirksomheder
Takket være foreløbigt fem partnerskaber mellem skolen og robot- og teknologivirksomheder i Odense, kommer Odinskolens elever i nærkontakt med teknologier, der rækker ud over, hvad Odenses andre skoler tilbyder. Fx møder eleverne Universal Robots internationalt berømte robotarm, og to af MiRs selvkørende robotplatforme samt en green screen på gangen.
Med fødderne solidt plantet i den danske folkeskoles værdier og mangfoldighed vil skolens medarbejdere udvikle nye undervisningsforløb i samarbejde med lokale virksomheder indenfor bl.a. læringsrobotter og teknologisk udstyr. 3D printer og lasercutter findes i skolens makerspace side om side med analoge redskaber, der animerer til det kreative arbejde med teknologi.
– Når jeg i dag ser Odinskolen, fyldes jeg af håb. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg undervejs har tvivlet på, om beslutningen om først at slå to skoler sammen og siden fastholde ambitionen om Verdens Bedste Robotskole ville holde. Men nu står vi med en skole, som jeg tror på, at elever og forældre vil blive stolte af. Det er en skole som giver børnene flere muligheder, og som gør det sjovt og inspirerende at gå i skole. Den viden og de egenskaber de får her, vil de få gavn af, uanset om de senere arbejder som robotingeniør eller sosu-medarbejder. Teknologi er nemlig alle steder, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.
Lige fra man ser logoet over hoveddøren og træder ind i ankomstområdet, er det visuelt tydeligt, at Odinskolen prioriterer STEAM-fagene.
– Med ombygningen af Odinskolen ønsker vi at signalere, at vi har at gøre med en helt særlig skole. Med hjælp fra dygtige arkitekter har vi fået skolens teknologi-DNA til at træde tydeligt frem. Bygningerne og de mange nye rum inviterer til kreativitet og teknologisk nysgerrighed. Skolen bliver et fyrtårn for Odense, som vi kan være stolte af, og jeg er sikker på, at den bliver attraktiv for mange odenseanere og dermed også et omdrejningspunkt for vores store omdannelse af Vollsmose, siger by- og kulturrådmand, Søren Windell.
På vej mod at blive verdens bedste robotskole
Elever på mange forskellige klassetrin på Odinskolen har stiftet bekendtskab med fx kodning af robotter, og allerede nu har et hold 6. klasse-elever fået lov til at lufte ambitionen om verdens bedste robotskole ved World Robot Olympiad i Tyskland, hvor de repræsenterede Danmark.
Flere elever har i år været på læringsbesøg på nogle af de involverede robotvirksomheder og uddannelsessteder – og den slags kommer der endnu mere af. Der ligger en klar plan for, hvilke teknologier hvert klassetrin arbejder med fra Forårs-SFO til 9. klasse.
– I dag markerer vi, at vi nu står med faciliteter, der sætter os i stand til at afvikle flere state-of-the-art undervisningsforløb blandt andet i samspil med andre af Odenses uddannelsesinstitutioner og virksomhederne i partnerskabet. Det er en markant og synlig del af skolen, der er dedikeret til teknologiforståelse – det er en forudsætning for, at Odinskolen med tiden bliver verdens bedste robotskole i bredeste forstand. Jeg glæder mig til, at vi nu går yderligere op i gear, siger Odinskolens skoleleder, Lars Breinholt Søndergaard.
Odinskolens vision om at være verdens bedste robotskole er en del af Odense Kommunes strategi for at være verdens bedste robotby – også i børnehøjde. Alle skoler i byen har medarbejdere, der i disse år opkvalificeres i at inddrage teknologiforståelse og -dannelse i skoledagen – på Odinskolen topper de den med at have en fuldtids-robotvejleder, der er tovholder på udviklingen af teknologiundervisningen.
Læs mere om strategien for Verdens bedste robotby i børnehøjde her.