Puff bars er blevet et kæmpe problem. De er afhængighedsskabende og udgør en stor risiko for børn og unges kognitive udvikling, mentale trivsel og sundhed generelt. Puff bars dukker op overalt, og som forælder kan det være meget svært at følge med. Derfor inviteres alle 6.-8. klasser i Odense Kommune til at deltage i videokonkurrencen, som led i en ny og anderledes kampagne kaldet ‘Puff til de gamle’. Sundhedsudvalget har taget initiativ til kampagnen med formålet om at sætte en stopper for brugen af puff bars blandt børn og unge.
Børn og unge ved mest om, hvad der sker i deres dagligdag, og hvad de møder på deres vej. Ved at tage dem alvorligt og vise tillid til deres viden og kompetencer, søger den nye kampagne kaldet ‘puff til de gamle’ at gøre unge selv til ambassadører for dem selv og deres forældre. 6.-8. klasses-eleverne skal opleve at deres viden og oplevelser med puff bars bliver brugt og taget seriøst, og kampagnen skal hjælpe dem med at sprede budskabet blandt venner og forældre: Puff bars er ulovlige og usunde.
Forskning i læring og undervisning peger på, at børn og unge får større udbytte af undervisningsforløb, når de engagerer sig og er medskabere af konkret indhold. Det gør Sundhedsforvaltningen i Odense Kommune nu med denne kampagne.
Kampagne skal øge opmærksomhed og skabe dialog mellem unge og forældre
Udover at sikre større opmærksomhed på problemet skal kampagnen også skabe en dialog mellem børn og forældre om farerne ved puff bars, som forskning viser kan skade unge hjerner. Det er altafgørende at forældrene også inddrages for at komme brugen af puff bars til livs.
– Det er et stort problem, at puff bars er blevet så udbredt, og den udvikling skal simpelthen stoppes. De stærkt afhængighedsskabende og skadelige for de unges sundhed og mentale helbred. Nu forsøger vi os med samarbejde med de unge selv, så vi kan udbrede budskabet, der handler om at få stoppet brugen af de her ulovlige og stærkt afhængighedsskabende nikotinprodukter, siger sundhedsrådmand i Odense Kommune, Tommy Hummelmose.
Derfor skal unge og børn selv på banen i form af en videokonkurrence, hvor videoer målrettet voksne i deres liv – for eksempel forældre og pædagoger, skal sikre meget bedre viden om problemet og udbredelsen. På kampagnehjemmesiden pufftildegamle.dk kan eleverne finde viden og inspiration til deres videoer fordelt på temaerne ‘mental sundhed’, ‘økonomi’, ‘klima’ og ‘grænser’. Her finder de også videointerviews med forebyggelseskonsulenter fra Odense Kommune og Kræftens Bekæmpelse.
– Det er skolens rolle sammen med forældrene at give børnene den selvtillid og det moralske kompas, der gør, at de kan navigere i en verden med fristelser – særligt af den ulovlige slags, som puff bars jo er. Det arbejder vores skoler med hver eneste dag, og nu får de mulighed for at skrue op for at involvere eleverne i en kampagne mod puff bars. Jeg kan kun opfordre forældre til at gribe den bold, som deres børn nu kaster til dem gennem den nye kampagne, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.
En jury vil udpege en 1., 2. og 3. plads, som inviteres til prisoverrækkelse på Odense Rådhus den 31. januar, og modtager en præmie på henholdsvis 10.000 kr., 5.000 kr. og 2.500 kr. til klassekassen.
Gratis webinar om puff bars til kommunens forældre 17. januar
I forbindelse med kampagnen afholder Odense Kommune også et online webinar for alle forældre, der har interesse i at forstå, hvad puff bars er. Til webinaret vil de møde tre eksperter, som bringer hver deres perspektiv på nikotinforbrug og forebyggelse. Hovedformålet er at klæde forældrene på til at tage en konstruktiv snak med deres børn om, hvorfor nikotinforbrug er farligt og vanedannende, og hvordan man sætter grænser.
– Vi ved, at forældres holdning til brug af nikotinprodukter har stor betydning og håber, at kampagnen og elevernes engagement i videoproduktionerne gør, at emnet bliver taget op over spisebordet derhjemme. På den måde får vi også gjort forældre opmærksomme på, at det er et emne, der er vigtigt at sætte sig ind i, så man bedst muligt kan hjælpe sine børn og unge med at sige fra, hvis man bliver tilbudt at prøve nikotin, siger Vibe Kjøller Hjorth, konsulent, Røgfrit Odense.
Webinaret kan ses live på kampagnehjemmesiden pufftildegamle.dk onsdag den 17. januar kl. 19, hvorefter det vil blive uploadet til hjemmesiden af hensyn til dem, der ikke kan se med live.
Fakta om kampagnen ‘Puff til de gamle’
• Videokonkurrencen begynder 8. januar.
• Deadline for at indsende videoer til konkurrencen er 24. januar.
• Alle 6.-8. klasser er inviteret til at deltage. Hver klasse må indsende én video til konkurrencen.
• En jury udpeger tre vindere, som inviteres til prisoverrækkelse på Odense Rådhus den 31. januar.
• Juryen består af en repræsentant for Kræftens Bekæmpelse, en repræsentant for Odense Fælleselevråd, Anette Stensgaard fra Røgfrit Odense, Susanne Crawley Larsen, rådkvinde og Tommy Hummelmose, rådmand.
Fakta om puff bars
• Puff bars er et nyere nikotinprodukt i kategorien ‘vapes’.
• De er små elektroniske apparater, som man suger på, hvorefter røgen og nikotinen frigives.
• Puff bars med smag er ulovlige i Danmark, men bliver stadig solgt på det sorte marked – typisk gennem sociale medier som Snapchat.
• Ifølge Røgfrit Odense er der eksempler på elever helt ned til 4. klasse, som bruger puff bars.