KMD skriver bl.a. dette i sin pressemeddelelse om OB:
Fodboldklubben OB og Danmarks største IT-virksomhed KMD har indgået et nyt samarbejde, hvor KMD skal hjælpe OB med værdifuld dataindsigt om klubbens fans, så man derigennem kan forbedre stadionoplevelsen.
Odense Boldklub – eller bare OB – er en af Danmarks største og mest traditionsrige fodboldklubber og har en stor fanbase ikke bare i Odense men på hele Fyn. For at udnytte dette potentiale bedre indleder den fynske storklub nu et samarbejde med KMD om dataindsamling og analyse. I første omgang for at blive klogere på deres fans og derigennem forbedre stadionoplevelsen.
KMD skal blandt andet hjælpe OB med at kortlægge hvilke typer af data der vil være de mest værdifulde og rådgive klubben om at få dataanalyse ud i hele organisationen. Efter denne indledende fase vil de to parter løbende sparre om at videreudvikle dataanvendelsen.
“Samarbejdet med KMD skal gøre os klogere på vores fans og deres behov, så vi gennem databaserede indsigter kan skræddersy tilbud og muligheder, der passer til de enkelte fansegmenter. Målet med samarbejdet er at kunne forbedre stadionoplevelsen for de mange forskellige fodboldfans, der kamp efter kamp gæster Nature Energy Park,” siger Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB.
Sportsverdenen står foran forandring
Hos KMD er der ingen tvivl om, at data vil forandre sportsverdenen de kommende år. Derfor skal KMD hjælpe OB med at styrke dataanvendelsen og sikre, at data bliver en naturlig del af det daglige arbejde på flere niveauer i klubben.
“I første omgang skal vi med afsæt i data fra billetsalg og adfærd rådgive OB, så de bedre forstår deres tilskueres interesser. Det kan give inspiration til nye tilbud og aktiviteter målrettet forskellige fangrupper såsom familiesegmentet eller de stemningsskabende tilskuere på stadion. OB bliver ganske enkelt i stand til at lave målrettede tilbud til de enkelte publikumsgrupper,” siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.