Danskerne er vant til at få nyt fra banken, sygehuset eller pensionsselskabet i deres e-Boks, men fremover kommer der også til at være nyt, når forsyningen svigter i hjemmet. På kort tid har over 1.000.000 danskere givet samtykke til den nye service.

De fleste forbrugere vil gerne have besked fra deres forsyningsselskab, hvis der er planlagt afbrydelser af det varme vand en kold vintermorgen, eller elektriciteten svigter, når aftensmaden skal tilberedes. Driftsforstyrrelser er altid ubelejlige for forbrugerne, og derfor er det også et område, hvor forsyningsselskaberne gerne går nye veje for at få information ud til kunderne.

Hidtil har det dog været en vanskelig opgave at nå ud til alle, fordi det kun er kunder, som enten har offentligt mobilnummer eller selv har registreret deres e-mail eller mobilnummer hos forsyningsselskabet, som har kunnet modtage beskeder om driftsforstyrrelser. Nu bliver det til gengæld muligt for danskerne at få informationen via e-Boks-appen, og dermed åbner det op for, at endnu flere får de vigtige driftsmeddelelser. Det eneste, det kræver af den enkelte bruger, er, at du godkender et samtykke.

– Den store fordel ved at få forsyningsinfo via vores e-Boks-app er, at det kommer som push-beskeder på telefonen. På den måde er der en ret stor chance for, at forbrugerne rent faktisk får den værdifulde information. For eksempel kan brugere med hemmeligt nummer og taletidskort godt få informationen via e-Boks, mens de ikke nødvendigvis kan få den via SMS, medmindre de aktivt har tilmeldt sig, forklarer Kim Konstantin Sølbeck, der er Growth Director hos e-Boks.

Ny adgang via adresser

For nylig åbnede e-Boks for den nyudviklede service, der bygger på brugerens samtykke i e-Boks til at behandle adresseoplysninger. Det giver nye anvendelsesmuligheder for en lang række brancher, som ikke har CPR-data på deres brugere. Det første konkrete samarbejde, der gør brug af den nye service, er allerede en realitet.

Blue Idea, der er en software-virksomhed fra Silkeborg, har specialiseret sig i forsyningskommunikation og leverer tjenesten SMS-Service til en stor del af de danske forsyningsselskaber. Det er den service, der nu bliver suppleret med en samarbejdsaftale med e-Boks, så danskerne fremover kan få besked, når der er udsigt til manglende vand eller varme.

– Vi ser store muligheder i at kunne tilbyde forsyningssektoren de helt nye muligheder for at sende driftsinformation ud i e-Boks-universet. Der kommer til at være en højere træfsikkerhed på vores beskedservice, og e-Boks giver os samtidig mulighed for at øge brugervenligheden, især ved mere tekstunge serviceinformationer.

– Forsyningsselskaberne har faktisk en lovmæssig pligt til at informere deres kunder om for eksempel driftsforstyrrelser, og derfor er det vigtigt, at kommunikationsplatformene er stærke, siger Flemming Bøgely, der er direktør hos Blue Idea.

Silkeborg-virksomheden leverer i dag deres SMS-Service til 600-700 forsyningsselskaber i Danmark. Derudover udbydes tjenesten også til kommuner og boligselskaber.

e-Boks har på rekordtid indhentet tæt ved en million samtykker til den nye service.

**

Fakta om e-Boks

e-Boks er en sikker digital platform til dialog, forsendelse og opbevaring af vigtige dokumenter.

I 2021 blev der sendt 744 mio. dokumenter gennem e-Boks.

5,8 mio. danskere er brugere af e-Boks og platformen har pr. måned mere end 35 mio. logins.

Fakta om Blue Idea

Blue Idea er Nordens førende leverandør af SMS-Service til forsyningssektoren

Hvert år udsender Blue Idea mere end 50.000.000 beskeder

Alle danskere kan gratis tilmelde sig tjenesten på www.sms-service.dk

 

Eboks App