Står cyklen for den daglige transport til job og fritidsaktiviteter, eller skal der køres cykelture i sommervarmen, så er det en god ide at bruge et øjeblik mere på at orientere sig i kryds. Der kan nemlig opstå mange uforudsigelige situationer i kryds, hvor fx fodgængere, cyklister og bilister kan tage fejl af hinandens intentioner.

37 procent af cyklisterne svarer, at de indenfor det seneste år er blevet overrasket af en anden cyklist, fodgænger, bilist eller anden trafikant i et kryds, og at der derfor opstod en farlig situation. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Rådet for Sikker Trafik i 2023.

– Når mange oplever farlige situationer i kryds, hænger det sammen med, at trafikanterne netop her deler vejbanen, og risikoen for misforståelser trafikanterne imellem er stor. Derfor er det afgørende, at man både som bilist, fodgænger og cyklist sørger for at orientere sig et øjeblik mere, når man bevæger sig ud i krydset, for det gør risikoen mindre, siger Mathias Hjorth Frederiksen, projektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Kryds er da også det sted, hvor flest cyklister bliver dræbt eller kommer alvorligt til skade. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet, som opgør de ulykker, som politiet rykker ud til.

Politiet registrerede fra 2018 til 2022 i alt 2.890 dræbte og alvorligt tilskadekomne cyklister på landsplan. Af dem kom 1.943 af cyklisterne til skade i krydssituationer.

– Når politiets tal viser, at to ud af tre alvorlige cyklistulykker på landsplan sker i kryds, er det særligt vigtigt, at man passer på lige netop her og bruger lidt ekstra tid på at se sig for. Vi ved det jo nok godt, men det er vigtigt at huske den ekstra orientering hver gang, siger Mathias Hjorth Frederiksen.

Den nye kampagnefilm kører i juni, og det er der en god grund til. Der sker nemlig flest krydsulykker i juni og august, hvor en cyklist bliver dræbt eller kom alvorligt til skade, end i de øvrige måneder. Faktisk bliver næsten dobbelt så mange cyklister dræbt eller kommer alvorligt til skade i juni og august som i januar og februar.

Vejret i sommermånederne lokker flere på cyklen, og så går det desværre oftere galt, selvom der er lyst, og trafikanterne bedre kan se hinanden. Derfor sætter vi fokus på krydsulykker inden sommerferien, så færre forhåbentligt kommer til skade, siger Mathias Hjort Frederiksen.

I sommermånederne har der de sidste fem år også været en større andel af krydsulykker med cyklister uden for byzonerne i juni og august. Det kan skyldes ændrede cykelvaner og sommerferiecykling i denne periode.

Den nye kampagnefilm kører i juni måned:

https://sikkertrafik.dk/til-toppen/kampagner/brug-2-sek-mere/

Foto: ABW