Skolesamarbejde om bæredygtighed vinder publikumspris ved DM i Skoleudvikling

For andet år i træk vinder Skolesamarbejdet i Nord Publikumsprisen og 10.000 kroner ved DM i Skoleudvikling. Skolesamarbejdet i Nord er et samarbejde mellem ni folkeskoler i Odense og ungdomsskolen UngOdense. Prisen blev fejret i UngOdenses bæredygtige halmhus på Østre Plads.

81 skoler kæmpede om priser ved DM i skoleudvikling, og igen i år blev det Skolesamarbejdet Nord, der løb med publikumsprisen. Publikumsprisen er en del af i alt seks priser, som uddeles hver år, og Skolesamarbejdet vandt for et projekt om bæredygtighed. Prisen uddeles af Skole og Forældre, Danske Skoleelever og Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling.

Projektet ‘Læring for fremtiden’ tager fat på en af fremtidens helt store udfordringer omkring bæredygtig udvikling ved at omsætte FNs 17 verdensmål til konkrete læringsforløb om bæredygtighed, så de kan integreres som en naturlig del af undervisning og aktiviteter i folkeskolen og i ungdomsskolen.

Susanne Crawley Larsen (R), rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune glæder sig over den flotte anerkendelse:

– I Odense Kommune er vi allerede frontløbere, når det kommer til bæredygtighed, og jeg glæder mig meget over, at Læring for Fremtiden vil få bæredygtighed endnu mere ind i elevernes undervisning. Jeg er rigtig glad for, at rammerne for projektet er FNs 17 verdensmål, for selvom vi ikke nødvendigvis italesætter verdensmålene hele tiden, så er de i høj grad en del af vores hverdag. Og som Børn- og Ungerådmand er jeg meget optaget af, at netop børn og unge spiller en afgørende rolle, når det kommer til bæredygtighed. Det er jo dem, der skal overtage den verden, vi er ved at skabe lige nu, siger Susanne Crawley Larsen (R), rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune.

Globalt udsyn og lokal handling
‘Læring for fremtiden’ tager afsæt i, at kloge hoveder og kloge hænder arbejder sammen om at løse fremtidens bæredygtighedsudfordringer, hvor de unge inddrages som medbyggere og medudviklere.

Udgangspunktet for projektet er UngOdenses halmhus, som skal udbygges og udvikles til byens førende eksperimentarium for bæredygtighed. Det skal ske i samarbejde med byens børn og unge med fokus på de miljømæssige, økonomiske og sociale aspekter af bæredygtighed. Undervisningen kommer både til at foregå i Halmhusets autentiske læringsmiljø, men også på skoler og uddannelsesinstitutioner, i virksomheder, i naturen og i byens rum.

Halmhuset har allerede dannet ramme om flere læringsaktiviteter som valgfag, besøgsdage fra skoler og øvrige aktiviteter i ungdomsskolen. Lige nu bruges huset i valgfaget ‘Innovation og Bæredygtighed’, hvor ca. 40 elever fra otte forskellige skoler løser aktuelle opgaver fra forsyningsselskaberne VandcenterSyd, Fjernvarme Fyn og Odense Renovation.

Sammen om bæredygtighed
Fra Skolesamarbejdet Nords side har det været en høj prioritet at inddrage forskellige fagperspektiver og ekspertiser, der kan bidrage med forskellige tilgange til ‘Læring for Fremtiden’. Derfor etablerede projektet også et advisory board i september i år med forskellige ekspertiser inden for bæredygtighed. De 22 pladser i advisory boardet blev hurtigt besat af repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner, ungdomsuddannelser, politiske beslutningstagere, virksomheder, skoler, elevråd og NGO´er.

– Det unikke ved Skolesamarbejdet i Nord er vores fælles vilje til at udvide rammerne og mulighederne for undervisning i bæredygtighed. Det samme gælder for vores fantastiske samarbejdspartnere i advisory boardet. Ved at gå sammen har vi en enestående mulighed for at omsætte FNs 17 verdensmål til praksislæring og dermed gøre bæredygtighed til en naturlig del af børn og unges hverdag. Der gør mig stolt og glad, siger Erik Rasmussen, formand for Skolesamarbejdet i Nord og tovholder på Læring for Fremtiden.

Fakta
DM i skoleudvikling er en konkurrence for alle folkeskoler i Danmark.
Der konkurreres om at være god til at udvikle den danske folkeskole. I år har 81 skoler deltaget med udviklingsforløb. Prisen er skabt af Skole og Forældre, Danske Skoleelever og Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling for at sætte fokus på de mange fremragende udviklingsforløb, som folkeskolen arbejder med i disse år.

Publikumsprisen
Publikumsprisen er en del af de i alt seks priser som uddeles og den går til det deltagerforløb, der har skabt mest opmærksomhed på de sociale medier om sin deltagelse i DM i skoleudvikling. Vinder af publikumsprisen får i alt 10.000 kr.

Tidslinje
September 2016 Ungdomsskolen UngOdense overtog Halmhuset og startede på udviklingen af Læring for fremtiden
Oktober 2016 Det første læringsforløb i Innovation og Bæredygtighed starter
November 2016 Indvielse af Halmhuset
August 2017 Læring for Fremtidens treårige udviklingsforløb starter
September 2017 Partnerskab mellem UngOdense og skolerne i Nord indgås
September 2017 Første møde i Læring for fremtidens advisory board
November 2017 Skolesamarbejdet i Nord vinder DM i skoleudviklings publikumspris.

Skolesamarbejdet i Nord omfatter:
Rising Skolen, H. C. Andersen Skole, Abildgaard Skolen, Sct. Hans Skole, Kroggårdskolen, Seden Skole, Agedrup Skole, Søhus Skolen og Næsby Skolen, Ungdomsskolen UngOdense.

Foto: ABW