Eleverne i 2.b på Ejerslykkeskolen i Odense har været så dygtige til at udforske de små dyr i den nære natur, at de tirsdag vandt førstepræmien i den landsdækkende Mikroforskerkonkurrence 2020.

Ejerslykke rapport forside

Med en imponerende rapport om sommerfugle sikrede 2.b på Ejerslykkeskolen sig tirsdag en absolut topplacering i den landsdækkende Mikroforskerkonkurrence 2020. Klassen har sammen med deres lærer undersøgt sommerfuglenes liv. Måden, de arbejdede med projektet på, var nok til en kåring som årets mikroforskerklasse.

 

De 20 elever i klassen er gået i dybden med mikroforskningen – en ny naturvidenskabelig, enkel arbejdsmetode for 0. – 3. klassetrin, hvor eleverne ud fra deres egen undren laver deres egne små naturvidenskabelige undersøgelser af naturens smådyr. De gennemgår syv arbejdstrin, hvor de selv skal formulere spørgsmål ud fra det, de undrer sig over. De skal også selv finde en metode til at få besvaret deres spørgsmål.

 

”I starten kom det ikke helt naturligt for eleverne at skulle undre sig. Men da de først havde fået metoden ind under huden, blev de helt ustoppelige. De kom selv med input til undervisningen og stillede mange spørgsmål. Jeg har aldrig oplevet et sådant engagement, de blev ved med selv at finde på nye ting at undersøge,” fortæller klassens naturfagslærer, Maja Nedergaard Bager, der har stået for projektet.

 

Høj kvalitet i arbejdet

Juryen, som består af et ekspertpanel fra Naturvejledning Danmarks Krible-Krable projekt, var ikke i tvivl om rapportens vinderkvalitet. Juryen har vurderet helheden i elevernes arbejde med mikroforskermetoden samt den proces, eleverne har været igennem fra Krible-Krable tur i naturen til konklusion og formidling til andre.

”Et meget målrettet arbejde med at få eleverne til at stille undringsspørgsmål, fine undersøgelser, rigtig flot elevrapport”, lyder det blandt andet fra juryen.

Efter en undringstur til den nærliggende skov, hvor eleverne fandt forskellige smådyr, fandt eleverne frem til det spørgsmål, de allerhelst ville have besvaret: ”Hvorfor flyver sommerfuglen rundt, som om den ikke har en plan”?

 

Herefter hentede eleverne oplysninger om sommerfugle, lavede forsøg med sure og søde lokkesnore, og undersøgte, hvordan sommerfugle reagerer på uv-lys, som sommerfugle faktisk kan se. Herefter tegnede de og lavede skemaer og modeller. Til sidst blev hele processen formidlet i en rapport, som har været i konkurrence med 31 andre rapporter fra hele Danmark.

 

Første gang i stor skala

Mikroforskermetoden og den tilhørende børneforskerkonkurrence er en del af Naturvejledning Danmarks Krible Krable univers, den har norsk forbillede og det er første gang den afprøves i stor skala i Danmark.

 

”Børnenes undren og naturlige lyst til at udforske naturen er drivkraften i projektet. Når børnene er drevet af deres egen interesse, bliver de engagerede og får ejerskab til det undersøgende arbejde. Her er processen vigtigere, end om svarene er 100 procent korrekte,” siger projektleder for Mikroforskerprojektet, naturvejleder Kari Hald.

 

Hun har det klare indtryk, at den nye undervisningsmetode er blevet vel modtaget på skolerne rundt om i landet. Mikroforskerprojektet, som er støttet af Novo Nordisk Fonden, skal skabe interesse for videnskab og forskning fra en tidlig alder.

 

Med førstepladsen følger 10.000 kroner, som 2.b kan bruge på en ekskursion til et sted, som kan bidrage til videre mikroforskning. Ud over pengene får eleverne overrakt hvert deres diplom samt et lille badge til at sætte på tøjet.

 

PS: 2.b.s konklusion blev, at sommerfuglen alligevel har en plan, når den flyver rundt. Den behøver ikke en fast plan med tidspunkter, ligesom vi mennesker gør. Det vigtigste for sommerfuglen er at føre arten videre. Derfor skal den finde føde og undgå at blive spist, inden den formerer sig.