Den internationalt anerkendte fotograf, Trine Søndergaard (f. 1972) er aktuel med udstillingen VAKUUM på Brandts 13 i Odense

Trine Søndergaard er en af de mest toneangivende danske kunstfotografer. Internationalt anerkendt for sit tyste, men kraftfulde billedsprog og kendt for sine sanselige, fotografiske værker. Hendes billeder er ofte lavmælte portrætter, mennesketomme rum og landskaber. Men stilheden er kun tilsyneladende. For bag de knivskarpe scener gemmer der sig et dramatisk blik på levede liv og vores menneskelige forhold og omgivelserne.

På udstillingen VAKUUM knytter kunstneren bånd mellem fortid og nutid, når hun præsenterer værker fra perioden 2009-2016. Portrætter, interiører og landskaber imellem hinanden. Fælles for værkerne er, at de alle kredser om tematikker som eksistens, sorg, historie og menneskelivet.

”For mig har det været en måde at prøve at forstå, hvad jeg har lavet de sidste 7 år”, fortæller Trine Søndergaard og fortsætter; ”På denne udstilling skærer jeg et snit igennem mit arbejde, der viser dét, som jeg synes er det væsentligste, og som interesserer mig allermest. Mit blik på verdenen. Det er fantastisk her at kunne se trådene i mit arbejde – at det faktisk hænger lidt sammen på tværs af serierne. Det kan være svært at se, når man står lige midt i det.”

“Enhver bærer et rum inden i sig,” skrev forfatteren Franz Kafka i sin dagbog. Alle huser vi noget usynligt, ingen andre kender til fulde. Måske heller ikke os selv. Hævdelsen af et privat rum karakteriserer Trine Søndergaards værker.

VAKUUM lader indre og ydre rum spejle sig i hinanden. Søger at vise tilstande, som vanskeligt kan vises.
Om titlen fortæller Søndergard: ”VAKUUM er et rum, hvor der måske ikke er noget eller hvor luften er suget ud – en stilstand, som er kendetegnet ved alt arbejdet her. Det kan være et tomrum som sorgen imellem to livsfaser. En uafgørlig tilstand”, forklarer Trine Søndergaard.

Sorg er også temaet for Trine Søndergaards seneste fotoserie; Dress of Mourning. Serien med historiske nordiske sørgedragter viser både, det vi ser, men også det kvinderne skjuler. Det sorte klæde dækker over en krop, en form, som vi kun kan forestille os. Dermed handler det også om den skulpturelle æstetik, der ligger i de sorte kroppe. Serien Dress of Mourning skildrer kvinder i mere eller mindre neutrale rum, og så der er fokus på selve følelsen, stemningen og sorgen.

Selv Brandts 13 er til udstillingen blevet klædt i sorgklæder i form af sorte vægtæpper i flere af salene, for at understøtte stemningen og skabe en sammenhæng på tværs af fotoserierne.

Der er fernisering på udstillingen den 19. januar kl. 17-21. Alle er velkomne.

Udstillingen er kurateret af museumsinspektør Anna Krogh
Udstillingen er støttet af Nordea Fonden, Statens Kunstfond og KVADRAT.

Monochrome Portrait # 20, 2009. Courtesy Martin Asbæk Gallery og kunstneren

Om Trine Søndergaard
Trine Søndergaard (f. 1972) arbejder som billedkunstner primært med fotografi. Hun er uddannet i 1996 fra fotoskolen Fatamorgana i København. Hun fik sit gennembrud med den banebrydende fotoserie ’Now that you are mine’ (1997-2000), der hudløst og indlevet skildrer gadeluderne i Skælbækgade. I 2000 modtog hun den prestigerige tyske pris Albert Renger Patzsch Prize. Siden har hun modtaget mange andre anerkendelser, heriblandt det 3 årige arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Trine Søndergaard har udstillet i det meste af verden, og hun er repræsenteret i en lang række internationale og danske samlinger.
http://trinesondergaard.com/

Fotoserier på udstillingen
Dress of mourning, 2016
Untitled Lace, 2015
Untitled Reflection, 2014
Interior, 2008-12
Guldnakke, 2012
Strude, 2007-10
Monochrome Portraits, 2009

Udstillingsperiode: 20.1.-14.5.2017