En af landets største kulturfestivaler, den netop overståede H.C. Andersen Festivals i Odense, har indgået en samarbejdsaftale med den kinesiske virksomhed Gift Education, der udbreder innovative uddannelseskoncepter i Kina. Aftalen skal desuden styrke kulturudvekslingen mellem Danmark og Kina, og begge parter tror på stort udviklingspotentiale i partnerskabet.

At H.C. Andersen er populær i Kina er velkendt, men nu kan den verdenskendte forfatter også tage en stor del af æren for et samarbejde mellem en af Danmarks største kulturfestivaler og en kinesisk virksomhed, der har til formål at distribuere innovative uddannelseskoncepter til kinesiske skolebørn.

Gift Education arbejder på at integrere uddannelseskoncepter til kinesiske børn. Virksomheden har lært H.C. Andersen Festivals at kende via et samarbejde med LEGO Education, som den odenseanske kulturfestival også samarbejder med. Og nu har Gift Education altså indgået en tre-årig aftale med H.C. Andersen Festivals.

Fokus på uddannelse og kulturudveksling
“Kinesiske børn læser H.C. Andersen fra de er helt små, og han er med til at give dem en positiv holdning til livet. Samtidig har H.C. Andersen Festivals et særdeles stort fokus på uddannelse, læring og innovation, som vi håber, at vi kan være med til at udbrede i Kina,” siger James Lu, direktør i Gift Education, og tilføjer:

“Ambitionen for vores samarbejde handler også om kulturudveksling, hvor vi giver kinesiske skolebørn muligheden for at komme til Danmark i forbindelse med H.C. Andersen Festivals, ligesom vi kan bringe kunstneriske elementer fra festivalen til Kina.”

For den odenseanske kulturfestival har det siden starten i 2013 været ambitionen at udbrede H.C. Andersens univers og kendskabet til festivalen langt ud over Danmarks grænser. Der har været masser af kunstnere og besøgende fra Kina i løbet af festivalens første seks år, og i år er det også lykkedes at få sidste års åbningsshow, “Life’s a Fairytale”, til verdens mest folkerige nation.

En milepæl med udviklingspotentiale
Med den nye samarbejdsaftale tager H.C. Andersen Festivals endnu et skridt mod større internationalisering.

“Vi er meget, meget glade for aftalen med Gift Education, som er en milepæl for H.C. Andersen Festivals. Aftalen kan både styrke vores uddannelsesben og vores stræben efter at udbrede kendskabet til H.C. Andersens evigt aktuelle univers og festivalen langt ud over Danmarks grænser,” siger Peter Bøgholm, direktør for H.C. Andersen Festivals, og fortæller, at festivalen og Gift Educations samarbejde omkring LEGO Building Games, hvor finalen mellem danske og kinesiske børn afholdes i Munke Mose i dag.

“Det samarbejde fortsætter vi, men ambitionen fra os begge er, at det skal udvikle sig over årene. LEGO Building Games skal løftes til et højere niveau og sætte et aftryk på hele det kinesiske uddannelsessystem, ligesom vi skal øge kulturudvekslingen mellem de to lande og eksportere elementer fra festivalen til Kina.”

Som en del af aftalen forpligter Gift Education sig til at udbrede kendskabet til H.C. Andersen Festivals i Kina.

James Lu, direktør hos Gift Education, og Peter Bøgholm, direktør for H.C. Andersen Festivals. Foto: H.C. Andersen Festivals