Dette er oplyst i en pressemeddelelse fra Udvikling Fyn.

Ni af Fyns førende restauranter og hoteller blander blod og danner fælles front i slaget om de globale gastroturister. Det sker under overskriften Gastro Fyn.

En nyligt offentliggjort rapport fra Visit Denmark viser, at gastroturister er blandt dem, der bruger allerflest penge, når de rejser – også på andet end mad. Tal fra Danmarks Statistik bekræfter desuden at udenlandske turister og besøgende bidrager med en rigtig stor del af de danske spisesteders samlede omsætning. Udenlandske gastroturister er altså en attraktiv målgruppe set såvel fra restauranternes bundlinje, som i et generelt turismetiltrækningsperspektiv.

Ni fynske top-restauranter og hoteller har tænkt sig at lokke gastroturisterne til Fyn hele året. Det fynske madmanifest offentliggøres, og restauranterne sætter deres forpligtende signatur under de 10 værdier, der er fundamentet i det nye Gastro Fyn-samarbejde.

”Vi er kendt som Danmarks have med en række gode råvarer. Dette kombineret med dygtigt kokke-håndværk giver nogle særdeles gode muligheder for at levere gastronomiske oplevelser i absolut topklasse” siger Per Hallundbæk, der sammen med Destination Fyn er initiativtager til samarbejdet.

Foto: ABW

Under mottoet “Sammen om det – der gør os forskellige” skal restauranterne indgå i et fællesskab, hvor de i stigende grad kan sælge hinanden ind og gøre hinanden stærkere. Dette skal ske både ved at erfaringsudveksle omkring leverandører og samarbejde om medarbejdere, men i særlig høj grad ved at brande en fælles oplevelse på destinationen frem for en enkelt restaurantoplevelse. Derfor inkluderer samarbejdet også hoteller med henblik på at understøtte den samlede forbrugeroplevelse.

”Gastro Fyn er en gylden mulighed for os. Gæsterne rejser typisk efter ikke bare en, men flere gastronomiske oplevelser inden for et geografisk område, og de kan godt lide, at vi samarbejder. Jeg tror på, at det her får sat vores samarbejde i de faste rammer, som gør, at vi kan tiltrække turister – også om vinteren og som ikke mindst ruster os godt i konkurrencen om de berejste foodies. En opgave som vi på ingen måde kan løfte alene i en branche, der vokser så hurtigt som den gør” siger restauratør John Kofod fra Sortebro Kro.

Efter underskrivelse af manifestet løftes sløret for de konkrete initiativer, Gastro Fyn-partnerne har i støbeskeen på kort sigt, og hvad drømmene rækker til, hvis man kigger lidt længere frem i krystalkuglen.