Et spritnyt forløb for særligt innovative startup virksomheder på fødevareområdet kan være med til at skabe den nye Summerbird, en fynsk Bülow eller måske en helt ny type fynsk millionsucces med internationalt format. Målet er, at tre startup virksomheder skal udklækkes i løbet af 2017, og den første lovende virksomhed har allerede gennemgået pilottest af forløbet.

Tre fynske iværksættersucceser på fødevareområdet i 2017. Det er målet for den nye startup hub, som bliver født i det fynske i dag. Gennem et forløb, der både kan indbefatte produktudvikling, testproduktion og markedsorientering, skal tre iværksættervirksomheder have det helt rigtige afsæt til en fremtid, som vækstende og værdigenerende virksomhed. Bag hubben står Kold College og Food Fyn, som er en del af Udvikling Fyn.

Grøn brus godt på vej
Hvordan udvikler vi vores produkt, så det passer ind på markedet, og så det er tilstrækkeligt innovativt til, at forbrugerne kaster sig over det? Det spørgsmål stillede de to iværksættere Julie Grønhøj Carlsen og Josefine Gervang Heimburger sig selv, da de for godt et år siden stod med ideen om at skabe en sodavand baseret på årstidens økologiske, fynske grøntsager.

Pigerne og deres grøntsagssodavand, som nu har fået navnet Garden Theory, har gennem det seneste år pilottestet den nye fynske Food Start-up Hub, og resultatet er meget opløftende:

”Det sidste år har virkelig bragt os på sporet og givet os muligheden for at komme ind på et marked, der ellers var ukendt for os. Vi fik ved hjælp af den helt suveræne ekspertise bl.a. i form af sommelier, tjenere og kokke, der er på Kold College, udstukket den helt rigtige retning for vores produkt,” siger Julie Grønhøj Carlsen.

”Efter den vejledning vi har fået i forhold til produktudvikling og markedsorientering er vi nu i dialog med en række investorer, hvilket forhåbentligt betyder, at danskerne inden længe vil kunne nyde vores grøntsagssodavand hos en række caféer, restauranter, specialbutikker, kursteder og hoteller. Udlandet venter også inden for den nærmeste fremtid, når vi har fået etableret os på det danske marked”, fortæller hun.

Pilotprojektet illustrerer derfor tydeligt, hvad den nye startup hub er sat i verden for.

”Tanken er, at vi sammen med Kold College, bruger den fynske klynge af eksisterende producenter, fødevarevirksomheder, uddannelses- og forskningsinstitutioner til at accelerere forløbet for de dygtige iværksættere”, siger Mads Asbild, der er forretningschef for Food Fyn og tilføjer:

”Den nye startup hub er et fantastisk supplement til den eksisterende fynske iværksætterindsats. Et supplement, der
kan stille netop den branchespecifikke vejledning til rådighed, som for alvor kan rykke de spirende fødevarevirksomheder.”

Garden Theory har bl.a. kunnet køre en testproduktion hos Midtfyns Bryghus, der er en aktiv del af Food Fyns klynge.

Og der er for fremtiden lavet en aftale med Ørbæk Bryggeri om tapning af de læskende og anderledes sodavand.

Skarpe fødevareøjne skal skille fårene fra bukkene
Startup hubben for fødevareiværksættere har hentet stor inspiration hos Odense Robotics, og er skabt med det klare mål for øje at skabe vækst og arbejdspladser på Fyn. Det kræver, at de virksomheder, som kommer ud på den anden side virkelig brager igennem, og har en realistisk mulighed for at blive kommercielle sværvægtere. Det betyder naturligvis, at det ikke er hvem som helst, der kommer gennem nåleøjet.

Food Fyn har sammen med Kold College nedsat en stærk udvælgelseskomité bestående af nogle af branchens allermest kompetente folk, der skal vurdere ansøgerne ud fra kriterier, der bl.a. har fokus på, hvor innovativ ideen bag produktet er, og i hvilken grad produktet kan skaleres til et globalt marked.

”Vi leder i høj grad efter iværksættere med stort eksportpotentiale og koncepter, der har et multimillion sigte over tid, og så handler det ellers om, at ideerne skiller sig ud ved at være så nytænkende, at de får folk til at spærre øjnene op og fatte interesse”, siger udviklingsdirektør Steen Aalund Olsen fra Løgismose Meyers, der sammen med Kokkelandsholdets direktør, Sten Slot Knudsen og fynske gastro-iværksætter Claus Skovsted skal udvælge de heldige, som får plads i hubben.

På Kold College glæder skolens nye direktør sig over samarbejdet med Food Fyn om den nye rugekasse for
fødevareiværksættere.

”På Fyn er en femtedel af øens befolkning beskæftiget inden for fødevareerhvervet. Og vi tror derfor på, at vi med de rigtige greb kan gøre netop fødevarerne til noget af det, Fyn skal leve af i fremtiden. Udover at vi uddanner dygtige unge mennesker indenfor fødevareerhvervet, synes vi det er enormt spændende at bruge vores faciliteter og underviserkompetencer til at løfte produktudviklingen inden for erhvervet, siger Gitte Bargholt, direktør på Kold College.